Friday, 18 May 2012

Mimpi

Dulu masa kecil-kecil, saya selalu tertanya-tanya dan berfikir, adakah sebenarnya kehidupan yang aku alami sekarang ini hanya mimpi. Bahawa, aku hidup dan bermimpi, dalam masa yang sama, aku berada dalam mimpi diriku yang sebenar. Maksudnya, kehidupan sekarang ini adalah mimpi dan aku akan sedar suatu hari nanti dan masa itu baru aku menyedari bahawa apa yang aku sedang alami di dunia ini hanyalah mimpi. --> Ini adalah apa yang saya fikir masa saya masih belum kenal Islam setulus jiwa.

Tapi kini,

Telah terang lagikan bersuluh, memang hidup ini hanya mimpi. Dalil nas mengukuhkan segalanya. Tiada keraguan lagi. Suatu hari nanti kita akan dibangkitkan dari mimpi ini. Seperti yang dikatakan oleh Saidina Ali ra, bahawasanya kita di dunia ini sedang tidur, sedangkan di kubur nanti barulah kita bangkit (sedar dari tidur).

No comments:

Post a Comment