Monday, 13 February 2012

Himmah Tanpa Hikmah

Sedangkan kehidupan itu penuh dengan perjuangan, dan perjuangan memerlukan semangat yang dalam..
.. namun ada masa, semangat itu tidak disebatikan dengan kebijaksanaan.

Ya. Seperti apa yang kebanyakannya berlaku pada saya.

Dan saya kadang-kala malu sendiri mengenangkannya.

-Ah, apa bendalah yang saya katakan pada dia.

-Apa yang saya merepek ni?

atau

-Tak payah cakap pun tak apa sebenarnya.

atau

---banyak lagi contoh yang tidak tersebut.

Himmah (semangat) tanpa hikmah (kebijaksanaan) tidak mampu membawa matlamat ke mana-mana. Ataupun, maksud saya, ia tidak membawa kerugian tetapi cukup-cukup memalukan diri. Entah, mungkin saya over-conscious.


Apa-apa pun, saya tahu kadang-kadang, apabila terlampau bersemangat, saya memberikan cadangan/pendapat yang terlampau idealistik yang tidak mampu tercapai atau mungkin membuatkan orang tergelak dan tertawa besar mendengar kata-kata saya.

Sungguh, saya banyak malu sendiri apabila mengingatkan perbuatan saya sendiri, namun, akan terus mengulanginya kerana ketika waktu bercakap itu, saya sangat tidak ingat pada pengalaman masa lalu.

Perkara ini apabila saya tanya kepada seorang sahabat, katanya,

"Hmm... agaklah."

Hmm... entahlah apa lagi yang saya merepek di sini. Sudah tersasar benar dari maksud dan tujuan asal pembinaan blog ini.

No comments:

Post a Comment