Thursday, 5 July 2012


[Hal inilah yang mengingatkan saya kepada ulasan sahabat Nabi s.a.w iaitu ‘Amr bin al-‘As apabila mendengar seorang sahabat yang lain iaitu al-Mustawrid al-Qurasyi meriwayat sabda Nabi s.a.w

“Berlakunya Kiamat dan Rom merupakan manusia terbanyak” (Riwayat Muslim).

Maksudnya, sehingga berlaku Kiamat, bangsa Eropah akan kekal dengan jumlah dan kekuatan mereka. Rom ataupun bangsa Roman adalah bangsa Eropah hari ini. Mendengarkan hadis tersebut, ‘Amru bin al-‘As sebagai seorang yang berpengalaman dengan pelbagai bangsa pada zaman tersebut mengulas dengan berkata kepada al-Mustawrid:

“Jika kamu sebut demikian, sesungguhnya pada mereka ada empat ciri yang baik. Pertama; mereka paling santun (forbearing) ketika dalam bahaya. Kedua; Mereka paling pantas bangkit selepas bencana. Ketiga; Paling cepat menyerang balas musuh. Keempat; Mereka paling baik untuk anak yatim, orang miskin dan orang lemah kalangan mereka. Tambahan kelima, satu ciri yang baik lagi indah; mereka golongan yang paling mencegah kezaliman raja-raja”.]

Tuesday, 26 June 2012

Ujian dan Manusia, Lemahnya Kita

Lewat malam dan saya sedang menulis post. Entah buang tabiat apa.

Kehidupan insan penuh ujian. Ada yang dengan ujian itu, kita seperti merajuk dengan Tuhan, kita melarikan diri dan hati dari Dia, sedangkan Dialah penguasa setiap hati dan jiwa. Ada pula dengan ujian itu, kita makin hampir dengan Allah. Rasa akrab, rasa rendah diri. Rasa ketenangan yang dipinta itu.

Dalam dakwah tidak semuanya indah. Tidak semua perkara menjadi. Ada waktu, dengan dakwah itu, manusia jumpa jalan pulang, menuju Allah azzawajal. Ada situasi lain pula, manusia lari dari Islam dan dakwah kerana bencikan kita yang kononnya pembawa panji dakwah islamiah. Namun, kitalah sebenarnya duri dalam daging, gunting dalam lipatan, ... (anda boleh senaraikan peribahasa lain yang berkaitan).

Ada masa, kita sangat membara berbicara tentang dakwah. Penuh dengan semangat. Mahu disampaikan ilmu dan peringatan buat manusia. Tapi ada masa, kita hanya mahu menyendiri. Mahu memperingatkan diri pula yang telah lalai pada jalan kehidupan. Manusia, manusia mana yang sempurna.

Ya Tuhan, jika bukan kerana rasa lemahnya kami, tentulah kami sombong untuk meminta dan merintih pada-Mu. Tetapkanlah hati kami pada agamamu ini.

Saturday, 16 June 2012

Bas, Masjid dan Berulang

Kehidupan banyak mengajar kita erti kehidupan. Rupanya kehidupan merupakan sesuatu yang lebih kompleks dari apa yang kita sedia tahu. Dan ilmu menjalani kehidupan tidak cukup dengan hanya membaca buku, tetapi memerlukan manusia itu melaluinya sendiri dan merasai setiap rasa pada perjalanan itu.

Dan saya kira, sudah genaplah setahun saya pulang ke rumah dari sekolah dengan bas. Selama 6 bulan, saya sampai ke rumah pada pukul 7, sepertinya kehidupan saya penuh di sekola.

Bas. Pengalaman menunggu, berkejar-kejar, menaiki bas, bayar tambang, dalam bas, jumpa orang, turun bas, tertidur sehingga terlajak jauh ke summit, dapat surat, terpaksa meminta dengan tidak malunya untuk pinjam telefon, tunggu sampai ke isya', etc. etc.

Kira-kira 2 jam saya buangkan masa saya untuk pengangkutan. Kadang-kadang tidak tahu untuk berfikir apa lagi agar dapat menjadikan masa digunakan hampir 100% efektif. Campur pagi dan petang, setiap hari, hampir 2 jam saya habiskan untuk pengangkutan SAHAJA. Dan semula, saya tidak tahu apa yang patut saya lakukan untuk mengefisienkan penggunaan masa saya. SPM. Dah nak dekat.

Tapi, untuk mengatakan menaiki bas merupakan pengalaman sia-sia sepenuhnya, tidak juga. Cuma saya rasa, untuk semester kedua ini, cukuplah dengan segala pengalaman itu, saya perlu betul-betul memfokuskan masa saya untuk studi.

Dalam bas, saya bertemu dengan seorang pelbagai orang. Kadang-kadang, dengan naik bas juga, dapat jumpa adik-adik sesekolah, sembang. Salah satu cara melakukan dakwah. Tapi, kekurangannya, saya hanya sempat jumpa adik2 yang naik bas dan tunggu di bus stop sahaja. Sebabnya, untuk jumpa adik2 yang lain yang sedang menunggu di pondok2, saya tidak punya kesempatan masa yang begitu banyak kerana perlu tunggu di bus stop awal atau pilihan lain yang ada adalah kena tinggal bas (which is banyak kali dah).

Oh, dan untuk menunggu di bus stop itu, selalu kena mengerling untuk lihat kelibat bas yang sampai. Kalau teruskan baca buku dan buat tak tau atau expect the bus driver perasan kita yang ada kat bus stop itu, alamat pukul 7 baru ibu atau abah datang ambil di sekolah.

Cadangan untuk pak cik bus rapid (insyaAllah nak bagitau cadangan ini pada mereka): Kalau nampak sesiapa sahaja yang sedang menunggu di bus stop walaupun tengah buka buku, tunggulah. Sebab pak cik taklah selalu datang tepat masa, jadi masa menunggu bas sampai, kenalah saya buka buku baca. Saya faham kadang2 pak cik malu apabila berhentikan bas, tengok2 orang itu tak naik bas pun. Tapi, (huhu..) saya rasa pak cik semua dah kenal dah kami yang selalu naik bas setiap petang. Tidak pun, berhenti sajalah jika terdapat orang menunggu di bus stop itu. Saya dan adik2 dah selalu sangat tertinggal bas atau terpaksa berlari-lari mengejar bas.

Perjalanan menaiki bas sampai ke destinasi saya mengambil masa kira2 3o minit. Dan dalam masa 30 minit itu, sepastinya ada perkara yang boleh dilakukan. Ikutkan hati, mahu saja saya bawa mp3 ke sekolah supaya perjalanan dengan bas itu dan waktu menunggu itu, dapat saya gunakan untuk mendengar ceramah atau ayat2 al-Quran (untuk menenangkan jiwa yang sedang resah dan lelah). Nak baca buku, kadang2 badan sangat penat. Tak larat untuk buka buku. Tapi itulah, atas dasar tradisi dan peraturan yang kadang2 kita sukar untuk dipertimbangkan, manfaat yang baik tidak mampu kita dapatkan. Kadang-kadang sangat envy pada anak-anak cina yang memegang telefon bimbit dan masih berseragam sekolah.

Atas bas, boleh buat macam-macam lagi. Baca ma'thurat, zikir, hafazan, baca al-quran. Ulangkaji pun boleh. Kadang-kdang, sembang-sembang dengan mak cik yang duduk di sebelah atau budak sekolah sama macam saya. Tapi tak ramai yang nak cakap termasuk saya. Sudah seharian berpenatan. Nak buka mulut pun dah tak larat.

Naik bas buang masa juga. Siapa kata tidak. Menunggu dengan lama, kadang-kadang sampai berjam-jam. Peluh, keringat menitis tidak henti-henti dengan matahari berkedudukan setentang dengan dahi. Kesabaran itu usah ditanya lagi. KESABARAN adalah pengajaran yang paling utama yang telah saya dapat menaiki bas selalu. Sabar. Berapa kali entah saya nangis. Penat. Tak usah diucap. Seorang diri harungi perjalanan untuk pulang. Itulah yang paling menyesakkan.

Oh, malu. Kalau tidak tebalkan muka seinci, alamatnya tidak pulanglah kita. Ada masa phone booth rosak. Di mana sumber perhubungan nak dicari lagi kalau tidak pada mak cik- mak cik masjid yang kebanyakkannya pun tidak punya telefon yang hanya akan muncul pada minit-minit menghampiri azan maghrib. 7 petang..

Tapi, perkara yang paling indah tentang perjalanan pulang saya adalah MASJID. Oh ya. Tandas masjid tu pun boleh tahan juga. Cantik dan bersih. (Hoho..) Melambangkan keperibadian muslim "annazofatu minal iman". Saya pernah terpakai selipar seorang mak cik yang saya sangkakan selipar tandas. OH! Tidak tahulah bagaimana rasa malunya. Memohon maaf berkali-kali pada mak cik itu (dan diikuti dengan gelak anaknya yang terkekeh-kekeh dengan peristiwa itu). Saya sendiri pun tersenyum malu.

Ops, maaf. Apabila cakap tentang masjid. Isu utamanya mestilah bukan tandasnya tapi masjid itu sendiri. Masjid yang banyak menggamit kerinduan saya. Rasa syahdu bila tengok binaan masjid itu sendiri. Tapi sayang, sampai sekarang pun saya masih belum dapat meneroka keseluruhan masjid itu. Tingkat atas masjid pun tidak pernah-pernah saya lihat terbuka. Teringin sungguh untuk naik ke atas sana. Tapi pintu gril asyik terkunci saja.

Satu yang pasti, binaan masjid ini sangat indah. Dengan dekorasinya, dan kelengkapan masjid tersebut. Luas dan menyenangkan, Ada pejabat lagi. Pahala yang paling mudah untuk dapat, sambil tunggu ibu, duduk dalam masjid. Beriktikaf. Tapi saya juga tak selalu buat kerana menunggu di luar masjid supaya ibu tak susah2 panggil saya atau tekan horn yang akan mengganggu orang lain.

Apabila saya selalu pusing-pusing masjid itu, tidak tahu nak buat apa lagi, saya belek sana sini. Kalau rajin saya kemas, kalau tidak saya jeling-jeling saja. Cuma satu cadangan untuk mana-mana institusi agama (seperti masjid atau surau). Saya sangat berharap kitab-kitab agama dan buku-buku yang bermanfaat dapat dikumpulkan untuk dijadikan rujukan muslimin dan sesiapa sahaja yang sedang tulus mengenali serta mendalami Islam, bukan sekadar naskhah Al-Quran yang kadang-kadang disusun tidak kemas, koyak rabak sana sini yang diadakan di masjid. Dan saya juga berharap, bukan sahaja naskhah al-Quran bahasa Arab sahaja diletakkan, tetapi juga letakkanlah naskhah Al-Quran serta terjemahannya agar warga masjid dapat membaca Al-Quran dan memahami maknanya. Mungkin juga tafsir dan sebagainya.

Perkara yang paling mengecewakan saya ialah ketika saya sampai di masjid lambat dari waktu kebiasaannya dengan badan yang sangat penat, mungkin pukul 7 atau 7.15, mengharapkan ibu sudah datang menunggu. Tapi ternyata tidak lagi. *Huh. Mengeluh kecewa. Ambil duit syiling dari beg kemudian mengheret kaki dan badan menuju phone booth. Beberapa puluhan minit lagi baru sampai ke rumah. Nak salah siapa lagi kalau bukan diri sendiri yang pilih untuk berulang bukan tinggal di asrama.

Dengan segala kesulitan dan keserabutan yang dihadapi, bagaimana lagi untuk mencari ketenangan melainkan ketenangan yang datang dari Allah swt. Nak paksa orang faham diri kita, logiknya bagaimana. Mereka tidak pernah menghadapi situasi yang sama atau hampir sama.

Benarlah:
 "Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang" [Al-Raad : 2]

Maka, ya Tuhan. Tidak ada lain yang kami pinta melainkan reda-Mu. Bantulah kami mencari ketenangan dengan mengingati-Mu. Permudahkan urusan kami. Selamatkanlah kami dari kejahatan diri kami dan sekeliling kami.

..Dan juga aku pohon untuk Engkau membantuku menyelesaikan masalah pengurusan masaku ini untuk aku bahagikan masaku untuk beribadah padamu dan menyelesaikan tugas-tugasku sebagai khalifah di muka bumi ini. T.T

Friday, 15 June 2012

Mak Cik Farzan

I met this auntie in the bus. Always see her boarding the same bus I take everyday. She works at Kailan, daily paid.

She's a special someone yet looking very plain and ordinary. She is a sufi.

Saturday, 9 June 2012

Hikmah, Siapa tahu?


Tanggal 28 Mei 2012, Isnin. Saya mengalami kekalahan yang sangat teruk. Sedangkan perkara itu merupakan matlamat saya yang agak besar. Saya amat yakin dengan kemampuan ahli kumpulan kami. Saya amat yakin dengan pengalaman dan usaha yang telah kami lakukan. Dan yang paling penting sekali, saya amat yakin dengan pertolongan Allah yang akan hadir, seperti yang selalu saya pinta : seperti tentera ghaib yang telah diutuskan Allah kepada tentera Islam semasa peperangan Badar. Kerana pada sebahagian hakikatnya, perjuangan kami dalam perkara itu adalah against non-muslims, which is pretty much the same with the war. Walaupun, nyatalah tidak mungkin kami dapat menyamakan peperangan jihad dengan peperangan lidah. (Ok. Ya, ya. Tak sama langsung.)

Maka, tentulah saya berdusta besar jika saya menafikan saya bersedih dan berdukacita dan kecewa. Sehingga saya sangka jangka masa sehari sudah cukup untuk meredakan perasaan itu, walaupun pada dasarnya, ia menjadi trauma bagi saya sehingga berhari-hari. Hingga saya sendiri jadi takut untuk bermimpi lagi kerana dengan bermimpi, saya berpeluang besar untuk kecewa lagi.

‘Rasa kekalahan yang ini merupakan satu rasa yang tidak mampu dilupakan.’

Hari ini, usai solat maghrib, seperti biasa saya mencapai Al-Quran. Surah yang dibaca ialah surah Al-Khafi. Saya membaca terjemahan pada satu muka ini. Kisah tentang nabiMusa dan Nabi Khidir. Nabi Khidir merungkai hikmah pada setiap perbuatannya yang dilihat oleh Nabi Musa menyanggahi syariat.

Diakui, saya sekadar membaca kisah itu. Tidak menghayati apa-apa pun. Walaupun sebelum mula bertilawah, saya berdoa kepada Allah supaya jumpakan saya dengan ayat-ayat-Nya yang dapat menyembuhkan luka di hati.

Aktiviti saya seterusnya ialah meneruskan pembacaan saya pada satu novel ini. Dan pada episod yang hampir membawa kepada penutupnya, penulis mengeluarkan ayat-ayat Al-Quran. Dan alangkah terkejutnya jiwa. Ayat tersebut adalah ayat yang persis seperti ayat yang saya baca tadi!

Bicara tentang hikmah yang tersembunyi kewujudannya. Nabi Musa as juga tidak dilihatkan Allah dengan ilmu itu, apakan lagi manusia biasa yang hina!

Maka, cukuplah dengan dua kali penekanan (kali pertama saya degil dan kali keduanya Allah membuka pintu) yang telah Allah tetapkan pada saya untuk malam ini untuk saya kenal hikmah pada setiap peristiwa.

Kerana ya, memang mungkin, jika kami tidak kalah, kami ke Labuan dan segala-segalanya akan merosakkan SPM kami.

Dan inilah hikmah yang Tuhan tunjukkan pada saya malam ini! Allahuakbar!

Manusia memang tidak bisa hidup tanpa Al-Quran yang menjadi pemangkin kepada semangat perjuangan dan kehidupan. The Law Of Quranic Attraction.

Seperti apa yang dikatakan Ibnu Hatim : Jika kau mahu berbicara dengan Allah, maka bersolatlah. Dan jika kau mahu Allah berbicara denganmu, maka bacalah Al-Quran.

~Moga Kau terus memelihara hidayah di hati-hati kami.

Catatan Jumaat lepas.

Tuesday, 5 June 2012

Kembali

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan kehidupan yang Allah berikan kepada manusia, kita banyak alpa dengannya. Melupai nikmat, menginkari qada' dan qadar. Sehingga kadang-kadang tanpa sedar, kita sendiri yang lari daripada Tuhan. Kerana Tuhan tidak pernah meninggalkan insan. Ia sama ada kita lari dari Allah atau kepada Allah.
Demi Tuhan! Walaupun dulunya kita minta untuk dikekalkan hidayah, namun jika sekarang kita berhenti meminta maka hidayah itu akan pergi.

Kadang2 kita hanyut pada mengecapi kehidupan yang serba ideal. Dengan segala idea curahan manusia yang tertumpah dari seluruh pelosok dunia, daripada pelbagai latar belakang budaya dan agama, kita miring pada pelbagai pihak.  'Comform' pada macam2 perkara dan idea, juga pada paksaan serba tak nampak dari manusia-manusia di sekeliling kita. Sehingga lupa di mana letaknya hati dan jiwa yang dulu, yang sangat mendambakan cinta Ilahi dan curahan ilmu pada agama yang sangat dicintai.

Manusia apabila naik takhta selalu lupa. Apabila dilambung tinggi, selalu tidak ingat untuk kembali. Dengan segenap perasaan dan jiwa, siapa manusia ini melainkan yang leka dan lupa. Manusia adalah keretapi yang tidak pernah betul pada landasan yang sudah dipandukan.

Sesiapa pun dia, apabila dia sudah menginsafi, sudah menyedari, dia mahukan dirinya yang dulu..
..Kerana Allah itu lebih baik dari seluruh langit dan bumi dan apa2 sahaja yang berada di antaranya.

Monday, 28 May 2012

The Journey - What I've learned!

It's the end of it. Today it is and it'll never start again until the day of another chance.

But, yea, some dreams have just to be buried because the journey to pursue it has ended and we could nothing about it.
Like this one dream :

We had been working so hard for it, days and night but fate is destined somehow else.

Sometimes you can't reach the stars but just let ourselves enjoy the journey in the rockets, spy and explore everything you could see and touch. Like this journey. Through this journey, I've learned tremendously a lot of things that have taught me life and the meaning of 'be a muslim wherever you are'.

Along my participation in this english committee, I've met a large range of people. From muslim to non-muslim. From teachers to students. From people who speaks English and people who don't (not even dare). From people who's very sceptical to muslim society to those who're simple.

The last time I met with non-muslim friends, we talked and chatted, a lot of things. But hey, yes. The way muslim (in a real sense I mean) view the world is different with those non-muslims. True muslim see the world as : we need to work hard to achieve everything because in everything we do, there's always a sense of da'wah and doing it for Allah's sake. That, what I've experienced is, muslims have something to make themselves aflame with fighting spirit. They have a strong factor to push them to surpass limits, yet if they lose they'll know that's the best for them that Allah has decided and they are upset but never drag it too far away from an extend period.

 - In the quarantine room, we as a team would always pray together  (lead by the only man), and those prayers have always been something full with hope and 'fatawakkaltualallah'. And that prayers have always been something to remind us that we always have Allah with us (Allah ma'ana) and they don't.

And after the prayer was recited, we (muslimah only) would make an islamic-circle (or whatever you would like to call them) open the Quran, flip on the pages and recite surah An-Nashrah together thrice (well, not that we haven't memorised it but reciting while holding the Quran, give a different spirit, after all my Quran has just beeen rewrapped with beautiful  -expensive- gift wrappers!).
We read the translation and always had our eyes glued at some verses, those are :


أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿١
1.  Have We not expanded thee thy breast? 
وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿٢
2.  And removed from thee thy burden
الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿٣
3.  The which did gall thy back? 
وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿٤
4.  And raised high the esteem (in which) thou (art held)? 
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٥
5.  So, verily, with every difficulty, there is relief:
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦
6.  Verily, with every difficulty there is relief.
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ﴿٧
7.  Therefore, when thou art free (from thine immediate task), still labor hard,
وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ﴿٨
8.  And to thy Lord turn (all) thy attention.

Ok. Sorry. What I mean is the entire surah had made us reread it thousand times especially the last verse.
We turn our attention to none other but Allah. And we seek help only from Him. La haulawala quwata illabillah.

And you know, after reading the chapter, it just felt like I (or we) have got a new spirit to dare us to stand up and fight and do our best. It's a contentment indeed!
Let's prove it! 
Proving is something we (the team) always think of. To prove that muslims are not weak.
If you think we are then you are wrong.
But then people argue, if it's true then why you've to prove it?
Because at the first place you just don't see. Now we're opening your eyes, wide open.
We, muslims, are conservatives.
Ouch! It is kind of hurt to hear it. But to rethink. Why do we care? If they think that leading a life as a true muslim, putting Allah as the utmost priority is something conservative. Then let it be. Because yes, Allah is where we are heading to. And nothing could change it even a mountain of pure glittering golds are put in front of our eyes.
But along the line, we muslims really have to be open-minded in something that does not oppose or contradict the teaching of Islam. And at the same time,  please don't bring any distinctly contradictable English culture to this purely authentic religion of Islam.
It's nice to see people like you guys could speak English that well.
I've just received this remark. Am thinking.. what do you mean between the lines? =.="

There's quite a lot of some times where I asked people why is that we muslims are not that successful as the non-muslims are. The answer would be simple. It's the culture. Everyone I asked, their answer will almost be the same. Note that some people blame this religion (na'uzubillahiminzalik) for the failure we face. But the problem does not come from that. It comes from us. Our attitude.
How far have we practice this religion in a true sense?

Practising Islam does not mean talking about islamic issues all the time, yet still wasting abundance of times. when Allah said :
"Certainly will the believers have succeeded, They who are during their prayer humbly submissive,


And they who turn away from ill speech, And they who are observant of zakah,
And they who guard their private parts, " (s. AlMukminun)


DETERMINATION, it is, something we are lacking in.
Because when we are determined, then we will be able to do just almost everything by Allah's will.

Oh dear. I myself have just so much to do to pull up my socks to be a better muslimah. And we will always do and never be satisfied if we ever are in the right track.

May Allah help us to rise up. Collectively and only collectively, we conquer the world!

-We're ghuraba'. There are things we cannot compromise.

--Sorry for the very bad English. By any chance that my teachers come to read this, I'm very sorry.

Saturday, 26 May 2012

Kemajuan, matlamat kita?

Andai diberikan sepanjang masa, mahu saja saya menulis panjang-panjang. Tetapi masa juga singkat saja. Kadang-kadang pula tidak pasti sama ada perkara itu sepatutnya ditulis atau tidak. 

Moving Forward - Maju (salah satu perkara yang dapat ditafsirkan)

Saya kira perkara ini perlu untuk saya tulis di sini, tentang kemajuan dan hakikatnya dalam kehidupan seorang muslim. Kita sudah banyak terkena tempias ideologi moden ini, bahawa kemajuan pembangunan negara, bangsa, masyarakat dan agama adalah sesuatu yang perlu dikejar - kita perlu kompetitif untuk mampu bersaing - kita perlu berjaya ini dan itu - digelar ini dan itu - dinobatkan ini dan itu. Sehingga kadang kala kita tidak tahu apakah kepentingan kemajuan itu lagi untuk agama.

Adakah cukup untuk kita hidup, mengejar kejayaan duniawi atas dasar dan kehendak duniawi semata-mata, bukannya atas matlamat agama dan memperjuangkan agama?

Kemajuan adalah satu wasilah yang dibina untuk mencapai tujuan yang lebih benar. Ia adalah toriqoh untuk bergeraknya dakwah islamiah, memelihara agama ini dll. Dan hakikat kemajuan bukanlah sesuatu yang dikejar seperti mana orang kafir memujanya!

Tetapi bukankah kebanyakan kita sudah terpesong?

Kehidupan muslim tida hanya sekadar hukum-hakam, sama ada halal atau haram saja. Tetapi ia juga berkaitan dengan ilmu tauhid dan tasawuf, penjagaan hati dan iman dari fitnah dan cubaan dunia yang bukan semua manusia mampu menyelamatkan diri daripadanya.

Maka, tentulah tiada yang haram dalam mengejar kemajuan. Tetapi jangan sampai kita hilang asalan kita. Kemajuan adalah satu jalan, bukan asal tujuan.

Sunday, 20 May 2012

Ikhlas, sesuatu untuk dipelajari

Belakangan ini Allah banyak mengajar saya tentang ikhlas. Banyak perkara yang saya baca secara rawak menyentuh tentang ikhlas. Maka, saya kira ini adalah waktu yang baik untuk muhasabah diri tentang sejauh mana kita ikhlas dalam kehidupan, dalam amalan, dalam menjadi hamba Allah azzawajal.

"Seseorang yang menuntut ilmu untuk membantah (berhujah) dengan orang bodoh, bermegah dengan ulama' dan mendapat perhatian, maka dimasukkannya ke dalam api neraka." Hadis yan dihasankan oleh Al-Bani.

Sudah banyak dikisahkan ketika zaman Rasulullah saw bahawa sesetengah muslimin yang berbuat kebajikan seperti pergi berperang dengan orang kafir yang akhirnya tidak mendapatkan apa-apa melainkan sanjungan manusia seperti mana yang diniatkan. Pahala syahid terhapus begitu saja.

Manusia hanya akan mendapat apa yang diniatkan. Jika duniawi yang dihajati, maka hanya dunialah yang akan digenggamnya, sedangkan akhirat tidak pula mendekatinya. Wahai! Amatlah rugi manusia itu dengan kerugiaan yang sebesar-besarnya , sedangkan reda Allah itu lebih utama, dan kita hanya mempunyai waktu ini untuk mengumpul bekalan sebelum Hari Hisab kelak.

Maka, ditujukan untuk diri dan semuanya yang ditentukan Allah untuk membaca catatan hati ini, marilah kita semua mengikhlaskan hati dan jiwa untuk mencari reda Allh swt. Bukan sanjungan manusia, bukan kenikmatan dunia.

Allah ghayatuna.

P/s: Beberapa hari lalu, semasa saya menaiki bas pulang ke rumah, saya disapa oleh seorang mak cik (sudah lama saya memerhatikannya, dan rupanya dia juga sudah lama memerhatikan saya). Perkara pertama yang dicakapkan pada saya : "Letaklah pergantungan yang utama kepada Allah, bukan pada suami."

Kemudian, dia berbicara pula tentang ikhlas. "Memang mudah nak cakap tentang ikhlas. Semua orang boleh cakap. Tapi ikhlas yang sebenar itu bukannya mudah."
Mak Cik Farzan segera mencapai tangan saya, lalu memegang erat.
"Jangan lalai dengan kehidupan."

Dan petang itu menjadi petang yang sangat bermakna bagi saya.

Friday, 18 May 2012

Mimpi

Dulu masa kecil-kecil, saya selalu tertanya-tanya dan berfikir, adakah sebenarnya kehidupan yang aku alami sekarang ini hanya mimpi. Bahawa, aku hidup dan bermimpi, dalam masa yang sama, aku berada dalam mimpi diriku yang sebenar. Maksudnya, kehidupan sekarang ini adalah mimpi dan aku akan sedar suatu hari nanti dan masa itu baru aku menyedari bahawa apa yang aku sedang alami di dunia ini hanyalah mimpi. --> Ini adalah apa yang saya fikir masa saya masih belum kenal Islam setulus jiwa.

Tapi kini,

Telah terang lagikan bersuluh, memang hidup ini hanya mimpi. Dalil nas mengukuhkan segalanya. Tiada keraguan lagi. Suatu hari nanti kita akan dibangkitkan dari mimpi ini. Seperti yang dikatakan oleh Saidina Ali ra, bahawasanya kita di dunia ini sedang tidur, sedangkan di kubur nanti barulah kita bangkit (sedar dari tidur).

Thursday, 10 May 2012

Jika suatu hari nanti aku bakal melakukan kajian,
aku ingin menulis tesis tentang sekolah-sekolah agama di Malaysia.
Ke mana kita akan pergi?

Ke mana kaum muslimin di Malaysia akan pergi?

Monday, 7 May 2012

Hakikat Kehidupan Insan, Kita mencari Kebahagian

Pada hakikat kehidupan, setiap manusia cuba mencari kebahagian.
Ada yang menjumpai kebahagian pada harta, pada anak-anak, pada keluarga, pada nyanyian, pada segala ssesuatu yang wujud pada dunia.

Manusia, pada hakikatnya, bekerja untuk kebahagian. Seperi juga seorang petani yang membanting tulang mengangkat cangkul membajak tanah untuk mencari sesuap nasi buat diri dan keluarga. Cuba mencari kebahagian pada kehidupan dengan mengalas perut yang asyik-asyik bergeroncong sahaja.

Atau juga,
pada hakikat perkerjaan seorang tukang sapu sampah. Walaupun kewujudannya penting bagi menjamin kebersihan persekitaran, namun selalu saja dikecam. Atau tidak pun, kewujudannya sebagai hamba Tuhan di atas muka bumi Tuhan ini, tidak pun diendahkan. Demi mencari beberapa pitis wang, itu saja kerja yang terbentang. Direlakan saja.

Atau juga, kadang-kadang saya lihat di dalam bas,
seorang pak cik yang jalannya selalu saja terseret-seret. Matanya nampak lesu akibat kepenatan berkerja seharian mungkin di pejabat berdasarkan pakaiannya. Mungkin sebagai kerani atau sekadar staf sokongan semata. Ada hari, dia membawa pulang sebungkus makanan. Dan sepanjang perjalanan sampai ke destinasinya, dia asyik mengintai-intai isi bungkusan itu yang pastinya tidak pernah lari ke mana-mana. Nampak dari susuk tubunya, dirinya sudah lanjut dimamah usia tetapi masih diteruskan kerjanya.

Maka, inilah hakikat kehidupan insan. Sesiapa saja. Baik para menteri atau mak cik penjual kuih-muih di tepi jalan. Kita berbuat sesuatu untuk kelansungan hidup. Kita berhempas pulas untuk mencapai kehendak kehidupan. Maka, setelah penat lelah kita untuk semua itu, adakah kita mahu rugi, melepaskan kebahagian hisup hakiki, di akhirat sana? 

Thursday, 3 May 2012

There's so much to do, muslim. And it's time to rise up.
Arise from a long deep sleep.
We are invaded with inferiority complex that has penetrated very deeply in the muslim society and individuals.
It's time to rise up and understand what we need to have entirely.

Let's rise up, muslim.
It's time to take up the challenge to make Islam at its peak again!

Saturday, 28 April 2012

Jalan Kehidupan

Kita selalu mempunyai pandangan yang berbeza dalam kehidupan. Sehinggakan hanya tentang tujuan penghidupan manusia juga kita berbeza.

Begitu juga dalam memberi jawapan tentang persoalan : Bagaimanakah cara kita menjalani kehidupan?

Ada yang melihat jalan akhirat sebagai jalan menuju akhirat. Seperti mewakafkan diri sepenuhnya pada jalan dakwah demi menegakkan syiar islam. Siang dan malam berdedikasi dalam usaha meneruskan perjuangan Rasulullah saw.

Ada juga yang melihat jalan dunia sebagai jalan menuju akhirat. Seperti bekerja sebagai seorang guru, pensyarah, doktor, ahli politik dll dan menjadikan matlamatnya pada pekerjaan itu adalah untuk mencapai agama, mengembangkan agama.

Ada sebahagian yang lain pula, menjalankan kehidupan seperti insan-insan biasa. Bekerja, berkahwin, makan dan minum, dan kehidupan itu dijalani dengan syariat islam kebanyakkannya. Segala kewajipan dan fardhu ain juga dilaksanakan. Dan sekadar itu saja.

3 golongan ini, mereka semua muslim. Yang mana satu anda?

Thursday, 26 April 2012

Saturday, 21 April 2012

Heal him, dear Lord!

Up until now, the closest man in my life is my dad. And he is the best dad I have ever met. I love every single second that we've spent together, sometimes with the whole family sometimes only both of us, perhaps in the car where he comes to fetch me up or during the jog that we have always done together or sometimes, simply in our family islamic-circle during the interval of Maghrib and Isya' or after Subuh.

I like him as he always has words of console. I like my dad because we always share the same thoughts on a matter. Or maybe at the first we aren't but then he would give his rational and I would agree to it.
We discuss, we chat, we talk. And I savour that time the most. 
He always listen to whatever his kids are trying to say.
And he treats us, always treats us very nicely.

I know him as a man of tolerance. His gentle to his kids. Sometime saying sorry and thank you, even sometimes we (his kids) know that it is not his fault. We know, a man like him will always busy with his work.

And I like the way he treat my mum as his wife. It sometimes shows the love that they posses.

He, my dad always has a way of teaching and educating his children. He doesn't scold or hit, but the way he talk always has an urge upon us to listen to what he is teaching us to do. 

i LOVE him because he is my dad. And I pray to Allah, please  heal him from his ailment. Because I love him, my mom loves him - we (the whole family) love him. 

Syafakallah, ya Abi. Syafakallah.

Friday, 20 April 2012

The amazing superwomen

If I were to choose who are the most amazing human in the entire world, I would say,
They are MOMS!

I don't think I need to tell you what they've done for us. They've done everything for us (their kids). Even if we are assigned to write it all down, the list will go on and on without stopping.

Thinking of moms, I just think they are amazing. I am referring to my mom, my female teachers (who are moms for their own children) and any other moms in this world.

Especially amazing, if moms have their own careers at the same time they need to be moms, wives and workers.
I just don't know how they work. They manage to attend all things unexceptionally as good as men or sometimes more. They are details, industrious and patient. They neglect the pains they feel, the tiredness that hunts and they sacrifice their times and energy for someone else.

..for someone else. Love is a miracle.

I just think how amazing Allah's works on moms! Subhanallah!

I don't even know I could even be like my mom. She is nice to talk with, pretty much understanding and have good instinct at knowing what her kids are currently feeling. She gives good advice and know how to tolerate.

She wills to put herself aside for the sake of her family and sometimes her works.

That's how all moms do things, don't they?

Thursday, 19 April 2012

Is Islam merely a way of life?


The question is, really? Is Islam merely a way of life?
I would say, Nope.

Islam adalah perjuangan. Kehidupan kita berasaskan Islam sebagai syariat. Matlamat kita adalah Allah. Kepada Allah kita letakkan segala arah tujuan, matlamat dan impian.  Islam bukan semata-mata cara kita hidup tetapi, kehidupan itu sendiri memerlukan kita, orang-orang muslim, menegakkan agama ini. Kalau bukan kita siapa lagi?

Sampai bila kita hanya mampu menanti terbentuknya suatu masyarakat/kerajaan/dunia Islam yang benar-benar muslim? Di manakah usaha kita? Tidak mungkin kita mahu katakana, cukuplah kita menunggu.

Menunggu dan melihat perjuangan mereka-mereka yang berjuang.

Hidup kita penuh dengan impian dan matlamat. Maka, perlulah kita menjadikan matlamat-matlamat itu sebagai jalan untuk menuju Allah, ataupun menghasratkan matlamat-matlamat itu sebagai bantuan untuk meenegakkan Islam.

Islam perlu dizahirkan. Bukan semata-mata pada lisan dan ilmu yang disampaikan. Malahan akhlak dan pemikiran. Corak akal fikiran, lintasa hati, pembacaan, hiburan - semuanya menunjukkan betapa Islamnya kita.

Taqwa.

Islam bukan sekadar halal atau haram. Tetapi ia juga berkaitan dengan taqwa. Taqwa dapat dilihat dari kehidupan, adakah perkara-perkara syubhah dihindari atau dipandang sambil lewa saja.

=> Islam memerlukan muslim yang muslimin, mukminin, dan muttaqin.
Mari kita berterusan membaiki diri! 
Menuju Tuhan, untuk Islam.  

Sunday, 1 April 2012

Future, it scares me.

When I go surfing the net, or have a good, nice talk with dad or mom or teachers or do my readings, it just that I know that the real life is out there is far more dangerous than I know it is. It's more about my veils and clothes or my prays or deeds, I know in the real world out there I will be questioned about my aqidah from various types of people who claim to know Islam, but definitely the different way I thought it is. Yes, I am talking about the sufism, tareekah, shi'ite, feminism, secularism atheism etc.Even when it comes to Ahli Sunnah wal Jamaah, I know there's always the khalaf and salaf, who some of them always claim to be more righteous than the others.

And when it comes about da'wah, there's some people who thing da'wah is always about sacrificing every thing of own including schools and studying, while some people think it is enough to talk good and close to everybody as it is a form of da'wah (as being claimed by that people) -  thought it doesn't seem to have much impact; but at least better doing something than nothing.

Sometimes, we really get confuse of what really is. Everything usually has its contradict point. And the headache comes when both party claim to be rightful and saying that other party is wrong. Then, we don't know what to choose.

Ironically, sometimes, even when talking about a simple thing like clothing; thousands of people understand it in thousands ways, though that thousands of people are referring themselves as people who know what Islam is.
Well, I guess I take that up as a khilaf, though I still need to understand what is the preference of the Quran and Hadith and take that up as my strongly-held stance.

I would love to be out of the school as soon as possible, though I know I will miss my school days so much. But the thought of meeting different types of people who have different types of faiths and stances, yet they are trying to get people pulled into their views, is something that somehow scared me every now and then. Because the fact that I know I haven't yet equipped myself with vast of knowledge to have a debate or simply a talk with them who argued about my faith.

Now, I'm going to say this phrase to myself : I have yet a long, long way to go. Mada mada dane.

Sometimes, I wonder with great excitement of how my life would be in the future. =)

But I still pray, as it scares me too sometimes, that, Please dear Allah, take care of my aqidah.

Out of the school, to the universities (slightly almost the real world) , then to the real, real world.

May Allah protects us from evils from within ourselves and the world.

Friday, 30 March 2012

Bagaimanakah kita saat ini?

Sedangkan pada kebanyakan masanya, kita sangatlah ghairah dalam mencipta kehidupan dunia, lantas melupai hakikat kehidupan manusia.

Kita bergembira, bergelak ketawa bersama teman, namun sedikit sekali saling memperingati kematian.

Kita tersenyum yang sangat lebar, tetapi sangatlah sedikit menangisi segala kesalahan dan dosa di hadapan Tuhan.

Kita merasa cukup pada amalan akhirat, namun tidak pernah cukup-cukup mencari bekalan untuk dunia.

Sedangkan, wahai manusia jika engkau menyedari,
Dunia hanyalah kenderaan menuju destinasi akhirat.
Apalah guna terlalu asyik mencantikkan dan membaiki kereta,
sehinggalah lupa untuk memandunya ke tempat tujuan sehingga suatu masa,
masa mengembara telah tamat, tibalah waktu hisab.

Di situ, tiada guna berduka lara, sedangkan suatu pun tidak mampu diubah lagi.

Manusia, kita sangat asyik di sini,
dengan segala kemewahan dan kesenangan,
kegembiraan dan keceriaan,
sampai terlupa titik tolak perjalanan insan.
Kerana manusia, tidak diciptakan tanpa tujuan, 
melainkan untuk menjadikan kehidupannya sebagai sembahan untuk Tuhan.

Bagaimana kita saat ini, adakah diredai Tuhan dan sekalian makhluk langit.
Atau, kitalah yang tidak habis-habis dilaknat malaikat atas keingkaran kita?

Andai umur kita samalah seperti penghulu anbiya' itu,
perjalanan kehidupan ini masih jauh, 
maih banyak liku dan duri untuk dilalui,
dan merasai pahit maung kehidupan itu,
yang menguji keberadaan kita di sisi Tuhan.

Maka, moga kita melakukan segala persiapan selengkapnya,
dengan ilmu dan hikmah para ulama',
dengan hati yang bersih dan ikhlas,
dengan akal yang sejahtera dan cerdas
yang memampukan kita mengorak setiap langkah dengan berjaya..

Sungguh, tiada yang memberikan kekuatan melainkan Allah.
Tiada yang memberikan belas kasihan pada hari hisab melainkan Allah juga.

Moga kita terus menjadi hamba Tuhan yang Ar-Rahim itu.
dan moga dengan rahmat-Nya, kita selamat dari azab seksa neraka jahannam.

Wednesday, 28 March 2012

We fail Allah's test more than we care to know.

But, may Allah, the Benevolent, care to forgive us.

"Inna rahmati 'ghalabat qadobi"

Saturday, 24 March 2012

Managing Our Time

Peace be upon you. =)

Hola. So, I'm here again getting extremely excited to write.

I've been trying to convey this message (longing, actually) especially to my dearest friends (or students of smai) that have been part of my life. The reason of why I'm feeling like it because I could see mass of Muslims neglecting the importance of managing their times, and thus it' leads to the worst consequences of unable to complete their tasks or works or jobs or homework or etc at the exact given time. Excuses will be the way to escape then.

I'm not the best dealer when talking about time management. I'm still learning. But I really feel like sharing ways to manage times even though I'm not qualified enough.

Procrastination is a thief of time. An adage repeatedly told by every teacher, book yada yada yada, we know.
Islam takes serious emphasis on time.

Note this hadith:

"Whoever believes in Allah and the Hereafter, let him speak good or keep quiet."
(Recorded by Bukhari and Muslim)

Among things that have been stressed up by Islamic scholars (based on my reading), they would say how important for a Muslim to take care of what have been talking or to be talking etc. A Muslim man (and his kind) is someone who use up every minutes so precisely meticulous. He doesn't talk except when needed or when he doesn't simply fill the time with good stuff but also, vigilantly plan of what to be put first and what forth.

There's a great analogy to clarify this matter. Some of you might even have heard of it.

For example, you have a big basin and you need to filled it with some beans, sands, rice, potatoes, buns (err.. what else?) perhaps some books (ehem, any idea?). If you fill it with sands, beans, rice (small things) and then potatoes, buns and books (big things) you will find out that the basin is not enough to put all those thing together.

But what about if you... put the books, buns, potatoes first and then the beans, sands and rice. You'll get it fixed!

Here is what I meant. In life, if we put the trivial things first in our life, then the big stuff, you are ruining your own life. Big stuff needs to be attended first and then, during some intervals or when the important stuff has finished, we can do the trivial stuff then. Insha Allah, we would be able to accomplished all things correctly.


Time Management

Analyse the above diagram.

That is the Time Management Matrix produced by Stephen Covey, the author of 7 Habits of Highly Effective People.

I don't think I need to give further explanation; it could easily be understood.

Dear,

We, are muslim, entrusted with abundance of works for the duniyya and akhirah.
Our life doesn't end up here on the earth, but rather, we have the world of the Hereafter where our deeds are to be our main concern and that our time is being questioned, of the where and how it has been spent.

Let's try to manage our lives as best as we could so that we got blessed by Allah.

Just some thought to share. If you somehow encountered a time where you thing is deeply boring and have nothing to do, then the best thing to do is the reading. READ. Read as much as we could as reading content up the mind and the heart Don't go watching TV and facebooking when you have had too much of it.
And, yes, when I am talking about reading, I don't mean reading only fictions,but also both the non-fiction including the islamic books and books that contain virtue and knowledge.

Muslim, our journey is far from the end. We still got so much thing to do for ourselves, the religion and the ummah.

Let's give the best strike! Insha-Allah.

Thursday, 22 March 2012

Once being brethren, let's remain it forever.

What I have been seeing since the first step I had made to my school is one thing,
the students just can't stop back-talking their friends, and talking about them badly.

When someone said, Oh dear, that is 'ghibah (back-talking)!
then, someone will retort it saying, No it's not. We are talking the truth about someone and perhaps I could take a lesson from knowing the bad side of the person.

Ironically, people misunderstand about back-talking and slandering.

Though sometimes we do back-talking because of so-called 'rational' reason, that's completely untrue.
No such thing as a 'reason' for us to know the bad side of our friends.

No.

There's no valid reason for that.

Hear me this,
How could someone so religiously saying about brother/sisterhood in Islam during his/her speech,
but when it comes about chit-chatting, we unveil to the world about the shames, the disgraces, the defects, the faults of our friends.
Although it is indeed for the sake of 'stress-releasing' process,
what if everything has return to its good state, or the problem solved, or we misunderstood?
The world will still stick on their NEGATIVE perceptions. And once a human perception is changed because of a bad statement, then there's no returning back.

We tell people : Did you know that he is ...? or she is..?
How could someone like her do something like that?
Couldn't you believe that...?
I could have sworn I saw her..

Human lead their own life, and every human want the best for their life.
We have chosen to be ourselves.
And ourselves is the best we could do.

All goes the same to other people.
People try to be at their best though it doesn't seem right to us.

Plainly, dear people,
We are all doing one thing for sure,

We try to retrieve Allah's blessings.
but in different ways , as what was being guided/told/taught to us.

Some is right, and some is the most righteous.

Then, why arguing?

Why is there more back-talking?

Why are we narrating shameful stories of our friends to the rest of the world?

Reflect ourselves.

--> Message especially dedicated to ME, and my dear friends.

~I'm sorry. To my friends.
You are dear to me.
Protect our sisterhood.
FROM evils and resents.

May Allah STRENGTHEN the knots.

Monday, 19 March 2012

Let's be grateful and less be fretful!


Very often in this world, we tend to neglect to ponder upon gifts that Allah swt has presented to us. And how very often we always whine and mourn and just couldn’t stop nagging about about how miserable our life is. Yet, we never know how to be thankful to Allah swt of how very kind, generous, benevolent of Him to bestow us with such blessings.

Fact is sometimes, we just couldn’t have had enough things in our life. Sometimes, believe me, we need to just live with the simple things we have in our life and stop whining or churning as it provides nothing in turn except frets and frowns.

In life, there are times when we see nothing in people except evils when in fact they are actually being nice and purely, sincerely being kind towards us. But, how the devils have succeeded of making human even the al-mukminun go astray from the right path! And how pity and pathetic human is to stumble and fell into their traps!

May Allah guide us in the rightful track.

May Allah be with you, me and all our muslim brothers and sisters.

Peace. =)
Salam alaik.!


RENEW

Lately it has been tremendously embarrassing that you can obviously see how this blog has been my diary yet it has gone astray from my niah (intention) of why I created this blog.

I blocked this blog from views for sometimes and tried the renew my intentions and deeds.

Insya-Allah, I might have recover from the ailment.

And, I'm back on the track.

May Allah blessings be upon us all. =)

Saturday, 10 March 2012

Kerinduan Lagi

Seperti biasa, Jumaat adalah hari yang paling bermakna dalam satu minggu.

Seperti juga semalam, Jumaat 9/3/12 - Hari yang penuh dengan kerinduaan.

Ada beberapa rindu yang terubat dan beberapa peristiwa yang menyebabkan rindu.

Solat zohor hari Jumaat adalah satu-satunya masa yang membolehkan para muslimat bersolat di saf hadapan surau. Dan andainya para muslimin semuanya menyedari bahawa, indahnya dan dekatnya rasa berada di saf depan - pastilah mereka semua berkejar-kejaran untuk segera berada di saf paling hadapan. Sedangkan para muslimat, jarang sekali dapat merasainya. Kami perlu bersyukur sahaja berada di saf belakang. Bukankah saf belakang adalah sebaik2 saf bagi kami dan saf hadapan adalah sebaik2 saf bagi para muslimin? Tapi, tentu saja rasa indah berada di saf hadapan itu menimbulkan rasa rindu.

Selepas solat zohor, terubat satu lagi rindu. Rindu pada Halaqah Mahabbah yang dulu. Alhamdulillah, HM muncul untuk sesi 2012 - julung-julung kalinya. Halaqah Mahabbah F5. Dimulakan dengan mentadabbur ayat Al-A'raf : 2. Kemudian, berbicara tentang matlamat hidup muslim. Segala peringatan, pengalaman dan ilmu dicurahkan. Ia rasa yang indah. Andai semua dapat merasai keindahan usrah itu.

Malam itu, mengikuti perkembangan kem ibadah adik2 tingkatan 1. Selepas solat maghrib, tazkirah dari bekas pelajar kisas mengenai pelajar soleh. Maka, terbangkitlah rasa rindu pada sekolah itu. Kenapa masih tidak berhenti?

Pagi tadi, satu lagi rindu terawat. Rindu pada perbincangan ilmu. Pagi tadi, di dewan makan bersama seorang sahabat, berborak-borak. Ya, hanya kami berdua di ruang yang besar itu. Hanya kami berdua, bersama ilmu. =)

Rindu. Rasa yang mampu menyuburkan jiwa. Ya bagi kerinduaan pada kebaikan. Tapi, ada juga kerinduan pada sesuatu yang fasad, bukan?

DAN.. Seandainya rasa rindu itu mudah-mudah sahaja dirawat seperti cukuplah dengan menelan ubat. Ia bakal mudah bukan? Tetapi, rindu adalah sesuatu yang mampu membuat seseorang itu rasa kehilangan dan kosong. Andai sahaja tidak diselamatkan Allah swt, tentu sahaja manusia hanyut pada rasa kekosongan akibat tipu daya syaitan.

Saturday, 3 March 2012

Kembara Mencari Tuhan - Semula

Saya dalam kembara mencari Tuhan. Ironinya, saya pernah menjalani kembara ini, dan kini saya melakukannya semula.

Entah ke mana segala rasa itu pergi. Saya tidak berasa sedih, tidak pula gembira. Saya tidak berasa resah, tidak pun tenang. Hati ini kosong, ibarat sebuah rumah tidak berpenghuni.

Saya tercari-cari.. sehingga pencarian itu yang membawa saya hilang.

Saya tercari-cari banyak perkara.

..dan apabila, secara tiba2 (saya tidak tahu mengapa), saya hilang segala keinginan, semangat, himmah dan hikmah.

Sadisnya, bukan hanya saya. Sahabat yang lain juga.

Apabila perasaan manjadi tawar, gerak langkah pula menjadi hambar. Dan sudah beberapa kali, saya tidak mampu menyentuh hati manusia, seperti mana saya tidak mampu menyentuh hati sendiri.

Saya masih belum memahami apa kena dengan hati. Mungkin juga kurang bersyukur, kurang reda, kurang bertawakal. Mungkin juga kurang menyerahkan segala urusan agar Allah yang menyudahkan segalanya.

Saya meraba-raba, dalam pengembaraan semula ini. Meraba cahaya dari Illahi agar dikembalikan hati yang bersih, keimanan yang mantap dan kecintaan pada ilmu.

Aku memulakan pengembaraan ini semula, ya Allah.
Jangan Kaubiarkan hati ini kosong.

Izinkan aku bertemu denganMu kembali!

Monday, 27 February 2012

Apabila hidup bergelar mukmin, pasti mahu menjadi yang terbaik.
Ya. mahu berjaya dalam semua aspek kehidupan seorang muslim, baik duniawi dan ukhrawi.
Itu cita-cita kita. Banyak yang bersama saya mengakui pernyataan ini.

..sehingga satu persoalan muncul. Mampukah kita?

Kemudian soalan lain pula. Bagaimana?

Maka, saya tertanya-tanya pada semua, pada diri, pada Tuhan, bagaimana seharusnya langkah kami derapkan menuju impian itu?

Sunday, 26 February 2012

Pelajaran Hidup

Post kali ini tiada apa2 yang kritikal, sekadar mencatatkan lagi perjalanan hidup.

Sungguh, hidup selama 17 tahun ini telah membawa saya ke pelbagai pelabuhan. Ada yang baik, ada yang buruk. Tapi yang pasti, semua itu punya hikmah dan peranan dalam mentarbiyah dan mendidik diri agar sentiasa mengingati Tuhan.

Banyak yang saya pelajari.

-Peluang yang terbentang bagi setiap orang tidak sama. Ada yang dapat lebih ada yang dapat kurang. Kerana itu, ada yang lebih berjaya, ada yang biasa saja. Tapi bukan dasar kejayaan duniawi yang dilihat Allah. Namun, hati dan iman yang telah diuji.

-Manusia ada berbagai-bagai ragam. Apabila saya bekerja dengan mereka baru saya fahami. Berkenalan sahaja tidak mencukupi namun perlu bersama mereka barulah mengenali mereka sedalamnya. Alhamdulillah banyak yang baik, malah hebat. Namun, apabila semakin lama mengenali ragam manusia dan ragam sendiri, baru difahami bahawa setiap manusia walaupun dilihat sempurna kebaikannya namun tentu ada kelemahannya. Haruslah kita menerima mereka seadanya, tidak menghina atau mencela. Yang penting, kerendahan hati harus ada. Manusia tidak dilahirkan untuk sempurna tetapi haruslah mengejar kesempurnaan itu kerana apabila kita menujunya barulah kita menghampirinya walaupun kemungkinan mendapatkannya adalah kosong.

-Kesabaran adalah titik paling penting kehidupan insan. Jagalah benteng kesabaran kerana apabila ia sudah roboh, perlukan masa dan ruang yang lama untuk pulih kembali. Sementara diri tidak diuji, binalah benteng kesabaran sekukuhnya dengan keimanan yang unggul, semoga apabila badai menerpa tegaplah ia menghadapi ombak yang besar itu. Dan sekuat manapun kesabaran insan, ada tahap tertingginya. Jadikanlah tahap tertinggi itu terletak pada tempat yang setinggi-tingginya agar selamat daripada nafsu amarah.

-Berdiam diri adalah cara yang terbaik apabila marah/ perbalahan bakal tercetus/ emosi tidak stabil/ berperasaan mahu menjatuhkan hujah orang lain bukan hendak menegakkan kebenaran/ dikuasai sifat benci akan seseorang/ tidak tahu nak cakap apa2.

-Sesuatu yang diperkatakan akan diuji seperti mana saya sentiasa diuji sebaik sahaja selesai menulis sesuatu di blog / memberi tazkirah.

-Ukhwah/ jalinan hubungan atas keimanan dengan sahabat adalah perasaan yang indah. Ia membuatkan anda tersenyum apabila melihat wajah mereka kerana kita dan dia sedang bersama-sama menjalani jalan Allah menuju Allah. =)

-Berbaik-baiklah dengan keluarga kerana mereka sumber kebahagiaan. =)=) *double happiness*

-Mempelajari ilmu adalah jalan mendekatkan diri dengan Allah swt. Entah apa hubungannya. Tapi, sungguh jika anda dahagakan ilmu dan cuba sedaya upaya menggali-gali ilmu agar dapat memahamkan diri, maka hari itu dan waktu2 sekitarnya akan menjadikan kita manusia yang merasa sangat dekat dengan Allah swt. Dan itu adalah saat yang sangat indah dan memuaskan.

-Toleransi adalah nilai yang penting dalam kehidupan mukmin. Tersangtlah penting. Tanpa toleransi dunia islam tiada kesatuan. Dan itulah yang sedang berlaku dalam dunia umat Islam hari ini - bertekak tanpa mahu bertolak ansur.

-Kerendahan hati. Kerendahan Hati.
-dan Kesabaran.

Ya, ya. Saya bakal diuji lagi dengan apa yang saya tulis di sini. Esok, sepastinya.

Moga Allah meluluskan diriku dalam ujian-Nya!

Friday, 24 February 2012

Wednesday, 22 February 2012

Kerendahan Hati

Saya memohon pada diri saya dan juga sahabat2 semua,

agar kita mempunyai kerendahan hati. Ya, kita tidak boleh merendah diri berlebihan. Namun, tidak bermakna kita perlu membesarkan diri, merasa 'gurur (diri lebih baik daripada orang), riya', ujub, sombong..

..kerana tanpa kerendahan hati, kita tidak mampu menyentuh hati manusia.
dan jika kita tidak mampu menyentuh hati manusia, bagaimana bisa membawa mereka bertemu Tuhan.

Saya mengajak diri terlebih dahulu, kemudian kalian semua, bersifat tawaddu' dalam kehidupan. Agar tiada yang terasa tiada yang berkecil hati..hingga akhirnya semuanya musnah.

Tuesday, 21 February 2012

Hati ibarat Rumah

Hati.. ia ibarat sebuah rumah.
Jika diketuk memohon masuk,
Jika tidak diizinkan,
Manakan bisa kau menerobosnya!

Takdir-takdir yang Perlu Dihadapi

Takdir-takdir Tuhan, satu-satu telah kuhadapi,
aku tertanya lagi, apakah takdir seterusnya.

Satu-satu Tuhan aturkan,
semuanya mewujudkan persoalan,
tak tersinggap, tak diketahui,
hingga suatu hari apabila telah dihadapi.

Aku bertanya lagi, mengapa begini?
Dulu semuanya baik, hingga hari ini semua diragut perasaan.
Ah, emosi, kenapa engkau begitu berkuasa sekali?

Dengan hati kita menyentuh hati manusia,
Dengan hati juga kita melukai hati manusia.
Sungguh hati itu, ada masa ia putih bersih
dan kadang-kala hitma pekat.

Wahai Tuhan yang mentakdirkan semua ini,
yang memperkehendakkan aku menghadapi semua ini,
Wahai Tuhan yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui,
aku pohon kembalikan segalanya kepada yang asal atau lebih baik.

Monday, 20 February 2012

Apa yang saya Pelajari daripada Kem itu?

Ya. Ramai yang tanya.

Maka, saya dan sahabat saya bersepakat tentang pengajaran yang kami dapat.

Kami pelajar tentang rasa bertanggungjawab dan kesabaran.

Bertanggungjawab dengan terpaksa menggadaikan kepentingan diri atas pilihan menerima 'amanah'.
Dan bersabar ketika terpaksa melakukan sesuatu yang tidak disukai.

Dan secara peribdai pula, saya pelajar tentang kepimpinan dan permuafakatan.

Moga, Engkau ya Allah, redai kami!

Sunday, 19 February 2012

Kem Jati Diri yang Membina Jati Diri?

Subhanallah. Lenguh betul satu badan. Dan kaki kanan yang terseliuh sewaktu main bola jaring hari Jumaat hari itu masih belum pulih sepenuhnya.

Perkara yang mentarbiyah diri kita bukan sahaja ilmu, malahan juga pengalaman. Dan itulah yang telah saya hadapi. Masya-Allah, tiba2 saya sangat menghargainya.

Apabila telah dipaksa untuk hadir ke kem itu, saya cuba menjadikan diri stres agar saya jatuh sakit dan seterusnya tak perlu ke sana. (Ya. ini merupakan satu konspirasi jahat. Ada juga yang mencadangkan saya meletakkan bawang putih dalam baju untuk menaikkan suhu badan, tapi tak sanggup melakukan yang sedemikian)

Akhirnya, Allah tetap menjadikan takdir saya pada hari jumaat itu untuk pergi ke kem tersebut. Dan apabila itu berlaku, saya segera mempositifkan pemikiran saya yang telah beberapa hari dinegatifkan agar menyebabkan diri sakit.

Takdir saya : 3 hari 2 malam di kem itu.

Maka, saya tercari-cari apakah hikmah kepada kehendak Allah swt. Apakah takdir seterusnya yang perlu saya hadapi?

Pandangan awal pada kem tersebut : banyak aktiviti lasak yang akan sedikit sebanyak melanggar syariat Islam.

Maka, saya telah menyediakan diri untuk menghadapi segala kemungkinan menghadapi perkara tersebut. Mental dan fizikal, juga keberanian untuk bersuara agar kebajikan para muslimat terutamanya lebih terjaga. Malahan, sebelum hadir ke kem tersebut, saya bersembang dengan teacher saya. Dan kami berbincang tentang dunia luar (selepas sekolah) di mana banyak sahaja perkara yang bertentangan dengan pegangan kami perlu dilakukan. Maka, saya berfikir, mungkin kem ini mampu menjadi satu persediaan untuk diri saya bagi menghadapi perkara tersebut suatu hari nanti.

Kira2 pukul 3.30 petang bas yang bertolak dari sekolah sampai ke tapak kem.

Di dalam khemah, membaca doa rabitah dan doa2 agar Allah tsabatkan diri atas pendirian. Takbir! Moga ia membetulkan segala niat kami.

Kehidupan di dalam khemah yang sempit, solat di kawasan lapang, tempat yang serba kekurangan bukan merupakan cabaran terbesar kami.

Cabaran terbesar kami ialah : masa.

Saya sangat tidak boleh bertoleransi apabila masa saya dibazirkan dan diganggu untuk perkara yang tidak bermanfaat. Dan, tanpa disangka-sangka, inilah cabaran terbesar di sana.

Maka, saya terus-menerus bertanya pada Tuhan. Ya Allah, apakah hikmah di sebalik semua ini? Bukankah seorang muslim itu seharusnya menghargai setiap saat kehidupannya?

Dan, nyata, setelah hampir 24 jam berlalu, saya bertemu dengan hikmahnya.

Hikmah : Kesabaran.

Masya-Allah.

Manusia mungkin punya kesabaran. Namun, persoalannya, sejauh mana kita mampu bersabar?

Apabila saya menemui hikmah ini, saya teringat kepada ayat Allah :

[ Surah An-Nisa' : ayat terakhir]

"Wahai orang-orang beriman, bersabarlah dan kuatkanlah kesabaranmu dan bersiap siagalah dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kami beruntung."

Saya sangat tersentak mengingatkan perintah Allah ini. Allah tidak sekadar menyuruh kita bersabar malah menguatkan kesabaran. Betap ramai yang bersabar, namun kesabarannya hanya setipis kulit bawang yang mudah sahaja dikoyak-koyak.

Ya Allah, kuatkan kesabaran kami!

Saya telah tewas pada hari kedua. Beberapa kali sudah mahu menangis. Dan pada tengah hari itu, saya sungguh telah menangis, dalam kereta teacher kepada sahabat saya. (Terima kasih pada teacher dan sahabat yang sudi datang). Dan bukan saya sahaja telah mengalirkan air mata kekecewaan, sahabat2 yang lain juga. Jika tidak pun, dalam diri kami tetap ada satu sifat yang rasa mahu memberontak dan geram.

Cabaran seterusnya, keselamatan. Saya tidak mampu membayangkan 19 orang pelajar muslimat ditinggalkan di sebuah kem, tidur di dalam khemah yang tidak berkunci tanpa pengawasan orang dewasa/guru yang boleh dipercayai. Ada juga sahabat yang menangis kerana ini. Malam kedua, kami memohon bantuan muslimin. Hanya mereka bantuan manusia yang boleh kami capai. Yang lain, kami serahkan segala urusan kepada Allah swt, moga Allah menjaga kami.

Hari kedua, selepas solat asar berjemaah, para muslimat berkumpul di tapak khemah. Kami muhasabah diri semula, dan juga saling memperingati. Sungguh, memang benar kami merasa perkara ini membuang masa dan ia memberi tekanan kepada kami. Kami tidah henti2 mengomel. Tapi, apakan perbuatan merungut dan mengomel dapat mengubah apa2? Adakah dengan merungut, sesuatu akan berubah? Tidak. Maka, mungkin perlu kami betulkan semula niat kami buat kali kedua. Moga jam-jam seterusnya berjalan dengan tenang tanpa rungutan.
Doa rabitah dialunkan. Kemudian bertakbir 6 kali. Sungguh, selepas takbir, himmah itu datang kembali dan jeritan batin rasa seperti sudah terlepas.

Malam itu persembahan. Alhamdulillah. Walaupun tentulah ada beberapa lagu yang 'pelik' lagi 'berbahaya' dipasang, namun, banyak perkara masih dalam keadaan terkawal. Terima kasih pada Pak Cik dan pembantunya yang membenarkan kami menguruskan sepenuhnya majlis tersebut.

Pagi tadi, ada explorace. Alhamdulillah. Syukran Kathir atas tindakan muslimin.

Dan saat ini, baru beberapa jam sahaja kem itu tamat. Ia membawa seribu satu peristiwa dan pengalaman. Tidak sangka. Ia pengakhiran yang agak lain daripada jangkaan.

Selepas ini, masa2 perlu dimanfaatkan sepenuhnya bagi menggantikan masa studi.

Wallahua'lam.

Allah itu Al-Latiff.

Sangat lembut pada teguran dan perjalanan hidup insan.

Wednesday, 15 February 2012

Adakah Kita Banyak Membenci?

Bismillahirrahmanirrahim.

Renungkanlah diri kita. Adakah kita banyak membenci?

Seorang muslim, hatinya sentiasa tentang dan tenteram kerana dia seharusnya banyak mengingati Allah. Begitulah yang telah dinyatakan Allah di dalam Al-Quran, bahawa :

[Ar-Ra'd : 28]

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan mengingati Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia."


Dan hati yang tenang tidak hadir apabila seorang insan itu penuh dengan kebencian.
Muslim seharusnya bebas daripada sifat benci-membenci, dengki-mendengki, caci-cerca muslim yang lain. Bagaimanakan seorang muslim mencaci muslim yang lain apabila sepatutnya muslim itu bersaudara? Sehinggakan Rasulullah saw menggambarkan bahawa muslim itu seperti bangunan2 yang kukuh. Dan baginda saw menggambarkannya dengan memasukkan jari2 tangan baginda yang kanan ke jari2 tangan yang kiri, menunjukkan kukuhnya ikatan perpaduan para muslimin.

Sesungguhnya seorang muslim itu adalah seorang yang pemaaf atas segala hal yang remeh-temeh, yang tidak berkaitan dengan aqidah islamnya. Itulah yang dicirkan Allah sebagai manusia yang beriman di dalam Al-Quranul Karim, seperti apa yang terdapat dalam:

[Ali Imran :132]

"Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan."

[Al-A'raf : 199]

"Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf serta berpalinglah dari orang-orang yang jahil."

[Al-Baqarah : 263]

"Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan tindakan yang mneyakiti. Allah Maha Kaya, Maha Penyantun."

Kata2 seorang muslim bukanlah kata2 yang tercemar dengan kenistaan, melainkan penuh dengan kemanfaatan. Tidak mencela manusia yang lain walaupun sememangnya setiap manusia itu tercela sifatnya.

Walaupun seorang muslim itu melakukan kesalahan yang terlampau jelas dan sangat bertentangan dengan syariat Islam, bencilah perbuatannya, bukan dirinya. Janganlah memandang seorang muslim yang bersalah dengan jelingan yang menghina. Sungguh, orang muslim itu saling berkasih-sayang.

Saya menulis ini , untuk muhasabah diri sendiri, juga ikhwah dan akhawati fillah yang insya-Allah mendapat naungan Arasy di akhirat kelak.

Moga kita dapat mengikis sifat benci-membenci yang akhirnya mewujudkan suasana permusuhan dan menggoncang perpaduan umat Islam.

Saya mohon maaf atas segala kesalahan saya. Sungguh, saya benar-benar mohon maaf!

Tuesday, 14 February 2012

Bicara Tentang Kekasih

Saat yang palingku suka adalah saat apabila aku berbicara dengan sahabat, atau mendengar kuliah, atau membaca buku tentang Rasulillah saw.

Ketahuilah, jika perempuan2 pada zaman Nabi Yusuf mampu terhiris jari kerana melihat ketampanan wajah Nabi Allah, Yusuf as. Maka, jika wanita2 melihat pula wajah Rasulullah saw, maka, terhirislah hati mereka.

Dan, sungguh, hatiku hampir2 terhiris.

Digambarkan bahawa, Rasulullah saw mempunyai kening yang berbentuk busur panah. Sungguh bukan, kening yang berbentuk busur panah merupakan kening yang sangat indah. Itulah yang cuba diukir oleh manusia2 zaman ini.

Dan Rasulullah saw itu tidak rendah dan tidak tinggi, cukup sederhana. Bil makna, jika baginda saw berada dalam kalangan orang yang tinggi baginda tidak dikatakan rendah, dan apabila baginda saw berada dalam kalangan mereka yang rendah baginda saw tidak dikatakan tinggi.

Baginda, berkulit putih yang kemerah-merahan. Kerana itulah, amat mudah untuk melihat baginda saw malu. Dikatakan bahawa, baginda saw adalah lebih pemalu daripada gadis sunti di belakang tabir. Dan sgeralah sahabat tahu jika baginda tidak menyukai sesuatu kerana sifat malu yang ada pada bginda saw.

Rasulullah saw, adalah seorang yang cukup sempurna dari sudut fizikalnya dengan ketampanan dan segala sifat luaran baginda saw. Sehinggakan, jika dibandingkan dengan bulan purnama yang sangat indah sekalipun, ternyata, baginda adalah lebih cantik daripada bulan itu. Masya-Allah.

Baginda tidak sekadar sempurna dari luaran semata-mata, malahan dari sudut akhlaknya. Begitulah kata Aisyah ra apabila ditanya sahabat apakah akhlak baginda saw. Maka jawablah Aisyah ra : Kana Khalaquhul Quran.

..adalah akhlaknya Al-Quran.

Masya-Allah. Baginda adalah benar2 rahmat lil'alamin.

Moga kita dapat bertemu baginda saw di akhirat kelak.
..juga mendapat syafaat daripada baginda serta minum dari telaga Al-Kauthar.

Halawatul Iman

Bagaimanakah seorang insan merasa bahagia dengan kehidupan tanpa merasai kemanisan iman.
Kemanisan iman itu tidak hanya terhasil dengan seribu saat sehari berada di atas tikar sejadah, namun, ia adalah hasil pengabdian diri secara sempurna kepada Allah azzawajal.

Kehidupan, jika kita mengharapkan kesenangan, maka belum tentu pada kekayaan harta dan kemewahan terdapat sakinah. Sakinah adalah rasa iman yang cukup bahagia yang menjadikan seorang hamba (yang hina lagi kerdil ini) merasa dekat pada Tuhan yang Maha Agung, Maha Besar.

Iman adalah perasaan yang tidak mampu digambarkan. Kemanisan yang dibawanya juga kebahagian yang diberikan adalah rahsia antara Pemilik iman dan juga hamba kepada Pemilik iman itu.

Dan, sungguhnya kita tahu, segala nikmat adalah milik Allah. Boleh ditarik bila2 masa sahaja.

Moga Allah kekalkan halawatul iman dalam diri kita.

Monday, 13 February 2012

How would we be?


I have been thinking about this for a very long long time and still keep wondering how it would be.
Yes, indeed being in school is much easier. You mix with friends of the same religious understanding, wear the same type of clothes, attend school programs together, teachers to guide you, rules to keep you within the line, etc. etc.

What if we are in universities or working places or when we are out becoming a part of the society?

Will it be the same? Will we be able to overcome every obstruction? Will we be able to keep our faith this strong?

What will happen, when you are alone in a group of non-Muslim people and have no other Muslim to be with you? Will we be able to uphold the dignity of Islam that we hold for so much long?

Will we? Will we?

The answer if it is for muslimin will be much easier. Right now, I'm pointing at you.
Yes, you. The muslim girls. How are you going to keep your garments big, loose and simple enough as to obey your religious teaching? Are you strong enough?
Are you going to be able to stand up at the front line, move forward and beat everyone else? Will you be able to mix along with others and still keep your inner strength mighty and straight?

I believe, all of this would be nothing when we have ample self-esteem and self-believe to both yourselves and to Allah esp.

Then, this is what we should do..

Let’s have a full trust to Allah in this life and mission.

And let’s equip ourselves well enough for the future challenges.

Fuh~ I’m becoming so overly excited to finish my schooling. Is it good?

Himmah Tanpa Hikmah

Sedangkan kehidupan itu penuh dengan perjuangan, dan perjuangan memerlukan semangat yang dalam..
.. namun ada masa, semangat itu tidak disebatikan dengan kebijaksanaan.

Ya. Seperti apa yang kebanyakannya berlaku pada saya.

Dan saya kadang-kala malu sendiri mengenangkannya.

-Ah, apa bendalah yang saya katakan pada dia.

-Apa yang saya merepek ni?

atau

-Tak payah cakap pun tak apa sebenarnya.

atau

---banyak lagi contoh yang tidak tersebut.

Himmah (semangat) tanpa hikmah (kebijaksanaan) tidak mampu membawa matlamat ke mana-mana. Ataupun, maksud saya, ia tidak membawa kerugian tetapi cukup-cukup memalukan diri. Entah, mungkin saya over-conscious.


Apa-apa pun, saya tahu kadang-kadang, apabila terlampau bersemangat, saya memberikan cadangan/pendapat yang terlampau idealistik yang tidak mampu tercapai atau mungkin membuatkan orang tergelak dan tertawa besar mendengar kata-kata saya.

Sungguh, saya banyak malu sendiri apabila mengingatkan perbuatan saya sendiri, namun, akan terus mengulanginya kerana ketika waktu bercakap itu, saya sangat tidak ingat pada pengalaman masa lalu.

Perkara ini apabila saya tanya kepada seorang sahabat, katanya,

"Hmm... agaklah."

Hmm... entahlah apa lagi yang saya merepek di sini. Sudah tersasar benar dari maksud dan tujuan asal pembinaan blog ini.

Sunday, 12 February 2012

Keazaman Yang Unggul

Impian yang terbesar bagi seorang Muslim ialah menjadi hamba Allah swt yang paling bertaqwa.

Dan dalam melayari kehidupan manusia, kita bergerak sebagai anak, pelajar, muslim dan mukmin yang bertanggungjawab terhadap agama dan keluarganya. Kita berperanan dalam pelbagai perkara dan kita juga berjuang dalam pelbagai perkara. Sungguh, siapa yang tidak mahu menjadi insan yang sempurna dalam menjalankan semua tanggungjawabnya. Namun, hakikatnya, tidak semua orang dianugerahi Allah dengan kesempurnaan peribadi dan sahsiah.

Satu puisi Inggeris yang mengingatkan tentang keterbatasan diri :


Dare to Believe
Everybody Knows:
You can’t be all things to all people.
You can’t do all things at once.
You can’t do all things equally well.
You can’t do all things better than everyone else.
Your humanity is showing just like everyone else’s.


So:
You have to find out who you are, and be that.
You have to decide what comes first, and do that.
You have to discover your strengths, and use them.
You have to learn not to compete with others,
Because no one else is in the contest of *being you*.


Then:
You will have learned to accept your own uniqueness.
You will have learned to set priorities and make decisions.
You will have learned to live with your limitations.
You will have learned to give yourself the respect that is due.
And you’ll be a most vital mortal.


Dare To Believe:
That you are a wonderful, unique person.
That you are a once-in-all-history event.
That it’s more than a right, it’s your duty, to be who you are.
That life is not a problem to solve, but a gift to cherish.
And you’ll be able to stay one up on what used to get you down.


~ Author Unknown ~

Tapi, sungguh bukan, tidak semua manusia seperti di atas. Maksudnya, ada insan yang mampu mencapai segala tahap dan baik dari semua segi. Mungkinkah ia mampu menjadi muslim terbaik, malahan mampu menjadi pedoman dan teladan muslimin yang lain.

Dan yang tidak.. mungkin harus terus berusaha. Kerana manusia itu insya-Allah mampu mencapai segala perkara walau bagaimanapun keadaan mereka. Yang penting keberanian untuk mula langkah pertama dan meneruskan langkah-langkah tersebut serta keazaman yang tinggi dan berterusan.

Keazaman ialah kekuatan orang yang berjaya.

Dari Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah saw bersabda: "Sekelian umatku akan masuk syurga kecuali orang yang enggan."...Sahabat-sahabat baginda bertanya, "Ya Rasulullah, siapakah orang yang enggan itu?"...Baginda menjawab, "Sesiapa yang taat kepada ku akan masuk syurga, dan sesiapa yang durhaka kepada ku maka sesungguhnya ia telah enggan." (HR Bukhari )

Mari kita memahami makna hadis ini, yang tersirat dan juga yang tersurat.

Kenapa dikatakan bahawa orang yang enggan adalah orang yang durhaka sedangkan jika kita bertanya kepada seluruh alam termasuk kepada orang-orang yang durhaka ini tentulah sekalian manusia akan menjawab, aku mahu ke syurga.

Jadi apakah makna yang tersirat di sebalik hadis ini?

Orang yang durhaka, berkata, aku juga mahu ke syurga. Namun, mereka tidak mempunyai keinginan yang cukup tinggi untuk berada di syurga dan konsekuensinya, mereka tidak mampu melarang diri melakukan perbuatan durhaka kepada Rasulillah.

Justeru, nilai yang dapat difahami dalam hadis di atas adalah jika kita mahu berjaya, maka perlulah kita mempunyai keazaman atau keinginan yang tinggi sehingga mampu menahan diri kita daripada magnet yang cuba menghalang kita daripada menyelusuri jalan kejayaan.

Dan apabila insan itu lemah, maka daya kekuatan magnet yang menarik itu tersangatlah kuat yang kadang-kadang membuatkan kita tersadung. Maka, kita perlukan kekuatan yang utuh dan ampuh. Dan..

Lahaulawala quwatailabillah.

Tiada kekuatan melainkan dengan Allah.

Kekuatan untuk mencapai kejayaan ialah kekuatan dari Allah. Dan kekuatan dari Allah akan terhasil dengan keimanan. Dengan keimanan yang kuat, Allah akan menjaga kita.

Seperti yang dikatakan Rasulullah saw:

"Jagalah Allah, Allah akan menjagamu."

Mari.

Mari kita menjaga hak-hak Allah, kemudian, tentulah Allah pula akan menjaga kita.

=]

~Insan yang memerlukan kekuatan.

Saturday, 11 February 2012

Cinta Yang Dalam Mungkin Satu Kepalsuan

Bismillahirrahmanirahim..

Apabila hari ini, di sekolah, sambutnya aku hari kelahiran Nabi Muhammad saw yang mulia itu, seribu satu perasaan wujud. Perasan yang berasal daripada iman, juga perasaan yang terpengaruh dari satu rasa yang tersimpan dalam di sudut hati. Yang pertama itu bagus, yang kedua itu.. entahlah.

Saat yang paling terkesan di dalam hati adalah waktu melihat tayangan video. Oh, video itu penuh dengan adegan lucu. Tapi, ketika aku menonton video itu, aku lantas menangis. Sungguh, tangisan itu merupakan sesuatu yang bermakna bagiku. Masya-Allah, dengan kemuliaan dan keagungan Rasulullah saw yang telah diberikan oleh Allah swt, semua makhluk di bumi  dan langit sangat mencintainya. Lihatlah bagaimana setiap satu pergerakan baginda saw diperhati dan diteliti, penuh makna, penuh hasrat, penuh perasaan cinta yang subur dalam jiwa insani. 

Maka, jika ditanya aku adakah aku mampu menjadi umat baginda yang hebat? Ia justeru merupakan soalan yang menyayatkan hati. Sungguh, aku mahu menjadi umat Muhammad saw, namun layakkah aku untuk menjadi umatnya. 

Dan sungguh, perasaan cinta bukanlah suatu rasa yang dapat ditunjukkan secara berupa bentuk, melainkan ia sesuatu yang sungguh abstrak. Dan kecintaan itu adalah mungkin cinta yang palsu sehinggalah ia diuji. Maka, jika aku atau kalian atau sesiapa, pernah mengaku cinta akan baginda saw, ia belum sempurna sehingga ia diuji. Adakah kita berjaya atau tidak? Itu persoalan penuh tanda tanya.

Dan cinta ialah sesuatu yang tertanam di sudut hati. Ia mungkin akan subur dan bertambah subur, atau tinggal layu kemudian mati jika tidak dibajai dengan nur dan petunjuk Ilahi. 

Sungguh, sungguhnya, aku mahu menjadi umat Muhammad saw yang terbaik. Kerana apa gunanya kehidupan jika tiada kebajikan. Dan jika bukan kerana kebajikan, masakan Allah akan memberikan manusia kebaikan.

Pada-Mu aku memohon, sungguh hamba ini penuh kefakiran serta kehinaan. Tiada kekuatan melainkan Engkau. Maka, demi kekuatan, keagungan dan kekuasaan-Mu, kuatkanlah kami hamba-hambaMu.

Kembalikan sinar Islam pada bumi-Mu.

P/s: Moga smai terus melahirkan Muslim yang lebih cemerlang untuk Islam. 

Wednesday, 8 February 2012

I cried and I wept

I'm a girl,
and a girl does cry,
always and will always be.

Tears are always unbearable,
But I hope, when I cry not because of Islam,
instead, it is simply because of my life (the dunya),
then, I really hope,
Allah, Forgive me!

I'm sorry that I cried.

Monday, 6 February 2012

The noble

The most unpredictable things by any human in history is that,

this noble guy, named Muhammad (peace be upon him) was/is/will still be praised and loved by the humankind.

Allahummasolliala muhammad.

It makes me miss him so much.
Will we be able to meet him at the Hereafter? Or looking at his face is not deem for us?

Bencana Terbesar Mukmin

Selalu saja kekontangan idea untuk menulis. Dan di waktu kekosongan ilham untuk bertinta ini berlaku, aku  bakal segera tahu, bahawa hati itu dalam saat kegeringan yang amat.

Kasihkan dunia bukan hal yang main-main, melainkan ia mampu meragut halawatul iman.

Ibadah menjadi tawar,
solat bukan lagi kerehatan, melainkan sekadar tuntutan,
dilaksanakan tanpa roh dan penghayatan.

Itulah bencana terbesar bagi seorang muslim - apabila hatinya diragut cinta dunia, kasih Ilah entah ke mana.

Sungguh, wahai Al-Wahhab, kembalikan aku merasai kemanisan iman itu!

Sunday, 5 February 2012

..kerana perjuangan ini sungguh menghibakan.

Moga Allah Redha.

Friday, 3 February 2012

Harapan Kita Tinggal Ke Mana?

Apabila diri ini mengenal rasa rindu pada biah yang solehah,
kebanyakan masanya, perasaan hiba dan pilu tidak dapat lagi dibendung,
tiada kata yang dapat diunggapkan,
melainkan hanya Allah yang tahu betapa hati ini dalam dilema rindu..

Kita mahukannya, dan apabila tidak diizinkan Allah kita merasainya, apakan daya melainkan dengan cubaan mewujudkan suasana itu. Hari demi hari berlalu. Usaha demi usaha telah dilakukan, namun makin lama seperti baru tersedar ke arah mana kami dipandu.

Adakah impian itu hanya tinggal mimpi yang tidak akan tercapai?

Ya, kita selalu berbicara tentang rancangan ini, rancangan itu. Kita mahukan tertegaknya biah itu. Tapi bila melihat semula segala kelengkapan jasad dan roh, rupanya berapa kerat daripada ratusan manusia ini saja yang bercita-cita menuju gagasan itu.

Adakah usaha kita mencukupi?

Aku sangat yakin bahawa setiap sesuatu matlamat-setiapnya- mampu dicapai manusia (biiznillah) walaupun apa pun halangan yang datang. Tiada alasan atas apa2 ketidakberjayaan kerana insan mempunyai kudrat untuk mencipta apa2 kecemerlangan. Tetapi, semakin masa berlalu, kepercayaan warga bahawa kita akan terus kekal begini, seperti dipaksa menelannya sedikit demi sedikit. Dan makin lama saya makin mula percaya.

Namun, hamba Ar-Rahman pantang berputus asa.

Usaha yang keras akan diteruskan seperti biasa. Mana tahu, mungkin dengan rahmat-nya, Allah mengizinkan harapan kita tercapai.

Moga Allah meneruskan usaha kita.
.. serte memberkatinya.

Thursday, 2 February 2012

Are We The Hypocrites?


This post is one of my rejected article for the newsletter. Sharing it to spread the words.
---
The Chinese New Year Break has ended and yet I feel like lying on the comfy bed again! (stretching my arms).

Ops, now, to the critical issue. Less than two months to go, SPM results will be out and it will be the time to analyse the school’s achievements after years of struggle. Students, teachers and parents have been sacrificing a dear lot of things for the sake of this examination. Seniors will be coming to school and most of us just couldn’t wait to meet their beloved seniors.

Dear brothers and sisters, we too will be sitting on the exam. We can already feel the radiant of the SPM and the force within that subtly compelled us to start speeding now.

We have been students for years and during that time, we have been burning the midnight oil for nights, glued on the chair for hours and that we had passed several national examination (UPSR and PMR) and abundance of school tests. And thanks to Allah, we have managed to survive until now, still breathing the fresh oxygen, fit and still ready to hit the button again.

But one thing, one very important thing we have always missed. We often forget to get closer to Allah, to the God who’s the one we could grant us our wishes. It is only at the eleventh hour, we would be busy praying: Oh, dear Allah, help me in the exam!

What about the months before the exam and the exact first minute after the exam has finished. Literally, Allah has already no place in our hearts and minds. How we are the hypocrites!

This is the exact times to reflect ourselves. Nowadays, there’s no such thing as study smart not study hard. It’s study hard and smart but at the same times, keep yourselves healthy and fresh. Complete your homework (though there are times you have no choice except to copy your friends answer) not only to please you teachers but also to master the topics. Stop jabbering nonsense; it’s a waste of time. Less backstabbing your friends and teachers, you need people’s love to pursue a happy life. Do not fritter your time, not a jiffy on useless things. Even if you need to distress yourselves, find something helpful and not on a vain attempt.

Do not forget to perform your prayers, recite the Quran and read the meanings of the verses as well because it will give you great solace and serene, none could give it to you except by practising them.

We are Muslims. Submit our wills fully to Allah swt, to none others but Him.

May, with the great determination that we have, Allah grace us with the straight A+s in SPM.

Dear Muslim friends, let’s show to the world the dignity of Islam.
And now, let's waste no more time and start fighting!

Gema Salam dan Selawat

Segala puji-pujian bagi Tuhan seluruh alam. Subhanallah! Tiada kalimat yang lebih suci untuk menyatakan kebesaran Allah yang Maha Agung itu. Serta, selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah saw. Nabi Muhammad, pembawa rahmat yang nurnya memancar seperti bulan yang indah di waktu purnama. Siapalah kita melainkan kita hanyalah hamba Allah swt yang hina. Kita bukan sahaja mengemis kasihnya Allah swt malahan, kita juga menagihkan syafaat baginda saw di akhirat kelak. Masya-Allah, betapa baginda saw merupakan rahmat buat seluruh alam dari Allah yang Ar-Rahman dan Ar-Rahim itu.

Belakangan ini, sudah mula merasai gema salawat juga nasyid, mengalunkan salam buat baginda saw. Hati kadang-kala menjadi pilu. Hari2 seperti hari ini sudah banyak berlaku. Hari yang penat serta melelahkan. Namun, tiadalah kita mengharapkan kekuatan melainkan daripada kekuatan Allah. Dan tiadalah kita juga mengharapkan keredaan melainkan keredaan Allah dan Rasul-Nya.

Apabila umat Islam hari ini berjuang, mereka tiadalah berjuang melainkan untuk Islam. Bagaimanakah perasaan Rasulillah terhadap umatnya yang sedang berjuang ini. Sungguh, perjuangan kita tidaklah sama seperti anak2 di Palestin walaupun hati ini mengharapkan diberikan kudrat sekuat mereka.

Diberi tugasan mencari tentang profil seorang sahabat, Mus'ab bin Umair, saya sangat terkedu terhadap pengorbanan beliau. Apatah lagi, segala pengorbanan yang telah dilakukan oleh Mus'ab ditangisi oleh Rasulullah saw. Maka, apakah ada lebih kemuliaan daripada melihat Rasulullah saw menangis melihat perjuangan serta pengorbanan yang dilakukan oleh kita?

Bukanlah hati ini berhajat melihat tangisan Rasulullah saw, melainkan kemuliaan terhadap tangisan Rasulullah saw itu terhadap umatnya yang sedang berjuang. Bukanlah diri ini layak mendapat kemuliaan sehebat itu, sedangkan diri ini penuh dengan kefakiran dan kecelaan.

Bagaimanakah suatu hari nanti, jika kita berpeluang berjumpa dengan Rasulullah saw, apakah yang kita ingin lakukan?

Adapaun, diri ini sangatlah malunya jika dapat bertemu dengan baginda saw ,sedangkan baginda ialah qudwah kita, kita mati kerana agama yang dibawanya, kita hidup juga di bawah lembayung agama yang dibawa oleh baginda saw. Malunya diri, bagaimanakan kita katakan kepada baginda saw, kita tidak mampu memelihara kebaikan generasi yang telah baginda saw bina suatu hari dulu. Khalifah sehebat Abu Bakr, Pahlawan sehebat Umar, Dermawan sebaik Uthman dan Ilmuwan sebaik Ali tidak lagi wujud di zaman ini. Bukannya umat ini sedikit, bahkan banyak bilangannya! Tapi, banyaknya umat ini tidak membawa makna melainkan sia-sia belaka. Segala kudrat dan tenaga umat banyak dibazirkan untuk perkara yang menzalimi diri serta merugikan agama sendiri.

Ya Rasulullah, sesunggunya kami adalah manusia yang beriman terhadap ajaran yang telah dibawa olehmu. Kami beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, Malaikat, Kitab, Hari Qiamat serta qada' dan qadar Allah. Saksikanlah bahawa kami adalah manusia yang telah mengucapakah : Tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad adalah pesuruh-Nya!

Ya Allah, sampaikan salam dan salawat kami ke atas Muhammad, utusan-Mu itu. Tiada yang diharapkan melainkan Engkau menjadikan kami termasuk dalam golongan yang menjadi penyambung pembawaan risalah yang benar ini. Ya Allah, berikanlah kami kebaikan dunia dan akhirat serta dijauhkan dari azab api neraka!

Tuesday, 31 January 2012

Alhamdulillah ya Allah.
Biarkanlah hati ini berterusan setenang ini..

Monday, 30 January 2012

Orang 'Baik-baik'

Ini isu yang sensitif sikit.

Saya tahu saya bukanlah orang yang layak untuk menegur orang baik2. Sungguh, saya sendiri ada kelemahan. Tapi moga untuk yang ini, kita ambil pengajaran.

Suatu hari saya bertemu dengan sahabat sekolah rendah saya. Dia bercerita tentang sekolahnya.

"Saya selalu lawan BADATI. Diorang tu suka tunjuk baik saja."

BADATI : Badan Dakwah dan Tarbiah Islamiah.

"Eh, awak BADAR ke? Ish3, tak sangka kawan awak 'oppose' badan dakwah pulak." Dia sekadar berjenaka. Saya tersenyum saja.

"Kenapa awak tak suka BADATI? Kenapa dengan diorang?" Saya cuba mencungkil rahsia.

"Eh eleh. Diorang tu suka tunjuk baik saja. Mentang2 ada ilmu, habis dikeluarkan hadis untuk sokong apa yang  diorang buat, sedangkan semua orang boleh nampak perangai diorang tu teruk pun."

--
"Diorang orang jahat2 tu kenapa? Apa masalah diorang? Kenapa susah sangat diorang nak terima apa yang kita cakap?" Sebahagian orang 'baik-baik' berkata begini.

--

Maka, orang 'baik-baik', kita selalu lupa sesuatu apabila kita berdakwah. Kita mengharapkan mad'u membaiki diri mereka, tetapi kita sendiri tidak membaiki akhlak kita. Kita sering memandang rendah terhadap orang lain, sedangkan siapa kita untuk menilai manusia?

Kita juga pernah salah. Adakah di waktu kita masih jahil dulu, kita berharap dipandang sebelah mata oleh orang 'baik-baik'? Tidak. Kita mahu dilayan dengan sebaiknya sebagai manusia (yang dijadikan Allah mulia), bukan dihina.

Begitu juga yang lain. Kita sering memuji diri, tetapi memaki yang lain. Mengutuk dan mengumpat manusia lain, sedangkan merasakan diri cukup baik daripada mereka. Siapa kita, melainkan kita juga hamba Allah yang hina. Jika kita merasakan kita sudah bertakwa, bertakburlah kita. Sedangkan Rasul Alah saw besabda, tidak masuk syurga orang yang mempunyai sebesar bijih sawi kesombongan dalam hati.

Hah. Lantas, apabila kita merasaka diri cukup baik, kita sombong, akhir-akhir, kita yang tidak masuk syurga.

Maka, da'i, kita baiki diri kita. Akhlak kita. Ego kita.

Hidup tidak hanya berkaitan dengan tunjuk baik, tetapi menjadi baik secara ikhlas daripada hati. Itu lebih baik daripada mahu menjadikan manusia melihat kita kononnya sebagai orang 'baik-baik.'

Tuhan, ikhlas hati kami. Kami hidup kerana-Mu, maka, jadikanlah hati kami suci daripada menjadi takbur, bongkak dan riak.

Saturday, 28 January 2012

Giliran Kita

Apabila hati tidak tenang, saya suka menulis di blog. Jadi, minta maaf kepada sesiapa yang terpaksa membaca repekan saya di sini.

Untuk kali ini juga, seperti biasa, saya tidak tahu apa yang hendak ditulis. Mungkin sepanjang saya menekan papan kunci, teruslah mengalir segala ilham serta segala rasa di hati yang tersimpan kaku, entah kepada siapa harus diluahkan. 

Tentulah, segala rasa itu harusnya diluahkan kepada yang Maha Esa. Dan jika tidak melakukan yang demikian, arakiannya manusia akan menjadi lemah, terbeban dengan segala emosi yang berkecamuk yang tidak tahu bila akan reda dari amukannya. Ah, sudah lama saya tidak menulis begini.

Sungguh, manusia itu penuh dengan segala kelemahan juga keaiban diri. Hanya Allah swt, Tuhan yang Maha Mengetahui segalanya itulah yang tahu segala ciri hamba2Nya itu. Moga, Engkau Ya Allah menutupi segala keaiban kami. Aku tidak lain hanyalah insan penuh dengan cacat yang tercela.

Dan jika kita pernah mengetahui segala sejarah Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali, tentulah kita akui mereka, manusia yang hebat, mendapat reda Allah dan Rasul mereka, bahkan umat Islam seluruhnya! Mereka pejuang agama yang hebat memburu syahid, memperjuangkan segala2nya demi agama mereka yang tercinta.

Maka selepas wafatnya baginda saw, berlakulah rentetan ceritera fitnah umat Islam. Satu persatu berlaku penuh tragis dan insiden yang menyayat hati. Dari satu fasa masa ke fasa yang lain, hingga akhirnya, selepas 100 tahun, muncullah kembali khalifah Islam, Umar Abdul Aziz yang diiktiraf sebagai khalifah arrasyidin yang kelima. 

Dan kemudian, zaman abasiyyah, yang memancarkan sinar islam penuh gemilang. Segala ilmu menjadi kecintaan. Segala khazanah pengetahuan diteroka. Zaman paling gemilang selepas bertahun2 peristiwa perjuangan menggagungkan zaman Islam.

Maka, ia jatuh semula. Kerana fitnah kepada umat ini, tidak akan pernah berhenti sehingga tibanya Hari Kiamat, di mana semua kebenaran akan tersinggap.

Dan sepanjang kita mengetahui segala sejarah itu, juga kita turut mengetahui, tokoh-tokoh agung yang mengorbankan segala harta dan jiwa demi jalan Allah swt ini. Mereka syahid. Mereka sudah mati pada mata   kita. Tapi, Allah befirman dalam Al-Quran, jangan katakan mereka sudah mati. Ya. Mereka belum pun mati. Segala keringat dan darah yang telah tertumpah pada tanah bumi ini, semuanya bermanfaat pada kita semua hingga hari ini.

Dan kiranya, dapat kita lihat, keagungan Islam itu, masih belum tercapai semula. Tiada 'izzah yang dilihat oleh umat dunia pada agama ini. Apakan tidaknya. Kita sering dilihat mereka kolot lagi tidak bertamadun. Kita hanya dimimpikan dengan buaian indah sejarah kita zaman lampau. Mengatakan kita pernah hebat, namun usaha kita mencapai semula keagungan hari itu, seperti mimpi kosong tanpa makna. Hanya beberapa kerat umat ini sahaja yang memahami segalanya.

Jadi, di manakah kita ini? Apakah peranan kita dalam menjadi sebahagian umat ini terlaksana dengan benar? 

Jika dulu wujudnya profil2 islam termuka dunia, moga kita menjadi sebahagian dari mereka. Moga kita punya kekuatan dari Allah swt supaya berada dalam barisan hadapan perjuangan Islam.

Itu cita-cita kita. Moga kita dapat semula menakluk dunia.

Kepuasan Ilmu

Kepuasan ilmu itu tercapai dengan dua,
memahami ajaran agama dengan dalam,
mengetahui dalil pada setiap ilmu.

Aku seperti manusia yang di hutan tidak ketahuan,
mahu mencari jalan yang pulang yang tidak menyeleweng.
Aku juga seperti penyelam di laut dalam,
mahu meneroka setiap inci dasar yang luas.

Tuhan, puaskan kehendak ini!