Tuesday, 20 December 2011

Teringat

Apabila saya blogwalking, melawat blog-blog sahabat saya..

Juga kadang-kadang, via facebook, saya intai-intai profile sahabat-sahabat saya

Ataupun, sekadar tiba-tiba terbayangkan wajah sahabat-sahabat saya..

Rupa-rupanya, ya Allah, Kau yang tetapkan kami menjalani apa-apa yang telah kami tempuhi sepanjang penghidupan kami di sini..

Ada manis, ada pahit, malu, sedih dan sakit, gembira dan suka..

Kami mengeluh, kami merungut ..

Kami pinta pada-Mu, ya Allah, selamatkan kami..

Dan lihat-lihat.. hari ini, kami masih di sini, di atas muka bumi-Mu,

Masih selamat, sihat dan sejahtera..

Masih mampu melihat, merasa dan mendengar..

Masih menerima nikmat iman dan islam..

Adakah kami bersyukur pada-Mu, ya Allah?

Atau, kami hanya menjadi manusia bongkak dan riak? ..sombong dengan nikmat-Mu..

...

Bagaimana kehidupan kami esoknya?

Adakah, ya Allah, Kau masih tetapkan kami berada di atas jalan yang lurus, jalan yang Engkau redai?

Maka, ya Tuhan, sungguh aku amat takut jika hari ini aku dapat mengaku cintakan agama-Mu,

Esok, lusa, anugerah ini Kau tarik..

Aku akan menjadi seperti kosongnya kotak,

Layak disepak, dilenyek dan dihenyak,

Tidak berhak sedikitpun mendapat reda dari-Mu.

2 comments:

  1. ya Allah selamatkan lah kami.
    kau ikat lah hati-hati kami untuk selalu bergantung hanya pada mu.

    ReplyDelete