Thursday, 1 December 2011

Tempat apakah yang paling indah?

Ada orang bertanya saya, apa yang seronok sangat di kem tu?

Dan saya berfikir apa yang membuatkan hati saya bertaut sangat pada kem itu, apa yang menyebabkan saya rindukan kem itu.

Dan kini saya tahu sebabnya. Sebabnya di kem itu, saya rasa biah solehah itu. Dan rasanya sangat indah.

Anda tak perlu kalut dengan hal dunia. Perkara yang difokuskan ialah menuntut ilmu, menuntut dan menuntut lagi. Ibadah menjadi kewajipan kem, ia lebih mudah untuk dilaksanakan. Dan, bagaimana di sana saya lihat, masa-masa terluang dengan zikir dan quran. Sunat rawatib, dhuha dan ma'thurat dilaksanakan. Indah mata memandang melihat pemudi-pemudi islam bertudung labuh. Ikhtilat juga dijaga. Bicara-bicara semua, tentang perkara bermanfaat.

Maka, di manakah tempat yang lebih indah daripada tempat yang terlaksananya syariat Islam?

Dan betapa saya rindukan di sana.

Tapi bila kembali ke realiti, saya di sini bukan di sana. Dan saya perlu lekas sedar, saya tidak boleh sepanjang masa berharap untuk berada di comfort zone sepanjang masa.

Sudah sampai masa untuk bertindak. Dan saya perlu berhenti bercakap saja.

6 comments:

  1. thx...saja nk kongsi...
    MINTAK2 KEPADA KAWAN2 dan saudara2 SEMUA,,,BACA LAAA,,,BUKAN SAJE2 NK POST NIE!!!~~~
    DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN.. ALLAHHUAKBAR

    Pertubuhan Melayu MURTAD telah DILULUSKAN!!

    persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia !!
    Injil telah dicetak & di edar...
    IFC buat RoadshoW besar-besaran sokong kebebasan Beragama...
    Bersedialah wahai saudara - saudari ku yang amat disayangi...
    BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT
    tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH

    (Agama Islam)....
    gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
    Baca sama-sama...

    Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
    berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
    Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
    Bukan takut nak beranak, tapi takut
    ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

    Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
    membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang
    terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
    signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
    kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
    minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
    kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
    dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
    IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

    Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
    Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
    dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
    Antaranya:

    ReplyDelete
  2. 1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
    mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
    - Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
    dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
    anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
    tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'...Kalau dia kata nak
    jadi yahudi, maka jadi yahudilah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
    digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

    2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
    identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
    minta di'tiada'kan.

    3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
    tidak perlu masuk Islam.

    4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
    mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

    5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
    begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
    ibadat orang bukan Islam.

    6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
    hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

    7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
    mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni
    bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
    kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
    nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
    syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
    sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar

    8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
    dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

    9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
    penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

    10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
    ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
    ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

    11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
    dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

    12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
    Malaysia? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
    Muslim

    ReplyDelete
  3. Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
    sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
    dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
    dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
    Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
    langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
    katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
    maka inilah hadiahnya!'...
    Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
    macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!
    -------------------------------------------------------------------------
    Kata Al-Imam Ibn Kathir didalam tafsirnya: 'Sepertimana yang Tartar
    berhukum dengan berteraskan sistem pemerintahan yang diambil daripada raja
    mereka Genghiz Khan yang telah mencipta untuk mereka undang-undang Yasak
    yang merupakan sebuah buku menghimpunkan hukum-hakam yang diambil
    daripada syariat yang berbagai, iaitu Yahudi, Nasrani, Islam dan lain-lain.

    Dalamnya juga banyak hukum-hakam yang diambil daripada fikiran dan hawa
    nafsunya semata, lalu dijadikan undang-undang yang diikuti oleh anak
    cucunya. Mereka mendahulukannya melebihi kitab Allah dan Sunnah
    Rasulullah, sesiapa yang berbuat demkian maka dia adalah kafir dan wajib diperangi
    sehingga dia kembali kepada hukum Allah dan Rasulnya dan tidak berhukum
    selain daripadanya dalam perkara kecil ataupun besar (rujukan tafsir
    al-Quran al-'Azim oleh al-Imam Ibn Kathir jld. 2, m.s. 70. Cetakan Beirut)

    Allahua`ala `alam.
    27 SEPTEMBER 2007

    **SAPA YANG BACA ARTIKeL NIE 'DIWAJIBKAN' POST KEPADA SAUDARA MUSLIM
    LAINNYA... KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD... SUPAYA SAUDARA

    ReplyDelete
  4. sori2....dh guna ruang yg bnyak...sori2

    ReplyDelete
  5. Oh, tak mengapa. syukran atas perkongsian. Kenapa ana rasa macam kenal saja anonympus ni?

    ReplyDelete
  6. latest news.....
    Just now my friend told me...that the news that i comment up there actually out of date...
    dh lama dh...thun 2007....
    haha....sori2

    ReplyDelete