Saturday, 31 December 2011

Riwayat Hidup Abah

Ini tentang sekolah itu lagi (sikit saja).

Rupanya kami anak-beranak sama2 nak masuk sekolah itu.

Ini sejarah abah. Sejarah hidup abah yang rasanya tak ada siapa yang akan tulis di alam maya. Maka, saya mengambil inisiatif menulisnya.

Tingkatan 1, abah menuntut di Maktab Mahmud di Kedah (Maktub Mahmud memanglah semua ada di Kedah saja). Dan sejak tingkatan 1 abah susah mula mengikuti usrah di bawah naungan ABIM. Ketika di tingkatan 1, abah masih nakal (maklumlah budak2 zaman dahulu, hyperaktif). Pernah curi2 naik kereta orang dengan kawannya, lalu terlanggar dinding rumah. Aduh, dua2 belah kaki abah cedera.

Banyaklah kisah kenakalan abah. Tak berapa ingat dah. Tapi, yang pasti, abah dan alam hijau tidak mampu dipisahkan sehingga sekarang. Sebab itu abah masih suka berkebun walaupun kerjayanya sangat2 tak berkaitan dengan tanah (semuanya tentang gelombang - maksudnya telekomunikasi).

Sekolah tersebut tak banyak kelengkapan, kebanyakan guru tidak berpengalaman ataupun tidak tahu menahu pun tentang subjek yang diajarnya - kekurangan kakitangan. Itulah kesukaran di sana.

Ibu abah (nenek saya) selalu bawa semua ke masjid waktu maghrib hinggalah pukul 10.30 malam. 10.30 baru nenek masak makan malam. 45 minit sehari abah studi pelajaran.

Di Maktab Mahmud, alhamdulillah, abah dapat best student untuk PMR di sekolah, satu-satunya pelajar.

Jadi, dah dapat keputusan yang baik, mestilah mengharapkan sekolah itu.. KISAS. Mana lagi?

(Dahulu KISAS dipanggil KIK)

"Ish, KIK tu dah jadi macam igauan. Pak Lang pun dari sana, Pak Cik Shukri pun sama. Zahirlah, banyak lagi keluarga dari sana."

Tapi, kehidupan begitulah. Tak semua kita dapat apa yang kita nak. (Hu3, seperti anaknya ini).

Abah cuma dapat tawaran ke SMKA Wilayah Persekutuan. Tahun abah adalah tahun pertama SMKAWP dipisahkan bangunannya dari KIK. Tahun2 sebelumnya KIK dan SMKA WP berada dalam bangunan yang sama tapi di bawah pentadbiran yang berbeza.

Jadi, dah tak dapat, kebiasaannya sedihlah. Maka, abah pun tulis surat kepada pengetua KIK tentang keinginannya untuk ke sekolah tersebut. Pada ketika itu, KIK sangat terkenal dengan kejayaan pasukan bahasnya. Jadi di dalam surat kepada pengetua KIK abah pun tulislah kehebatan sekolah tersebut, antaranya ialah bahas itu.

"Abi tak tahulah macam mana dapat buat karangan macam itu. Memang habis baik sungguh surat tu."

Tapi, tak dapat juga tawaran ke sana. Abah memilih untuk tidak kekal di Maktab Mahmud kerana kekurangan fasiliti dan juga kakitangan di sana. Akhirnya, pindah juga ke SMKA WP.

Hah. Inilah kisah yang tragis. Surat yang abah hantar ke pengetua KIK itu diberikan kepada pengetua SMKA WP. Dan pengetua SMKA WP beri pula surat tersebut kepada senior2 tingkatan 5 yang akan mengendalikan orientasi selama 2 minggu.

Hari pertama sekolah (orientasi).

"Mana Hussin yang kata nak masuk sangat KIK sebab debat itu??"

Malah, hari pertama lagi, abah menjadi sasaran 'ragging' para senior.

Padahal abah kata, abah bukan pernah berbahas pun. Sekadar menulis perkara tu disurat sebagai alasan untuk ke sana.

Perlu cuci stokin, pakaian para senior.

Ambil makanan untuk senior di dewan makan. Setelah beratur panjang, makanan tersebut untuk senior. Beberapa kali perlu beratur untuk ambil makanan.

Abah memang sungguh2 kena buli dengan senior. Contohnya lagi, suatu petang ketika waktu prep, abah disuruh untuk berdebat. Namun setelah berunding, abah perlu mendeklamasikan sajak saja. Sajak yang dikarang abah sendiri.

Adus. Pedih sekali sajak itu, mengkritik abang2 senior yang membulinya.

Sajak tersebut di deklamasikan dengan kuat sekali sehinggakan senior2 yang sedang studi di dalam kelas segera turun mencari siapakah empunya suara itu.

Maka, ternyata itu abah.

Sehinggakan ada senior cuba mencari gaduh.

"Nak tunjuk pandai sangat. Meh sini."

Tapi, alhamdulillah, tiada pergaduhan serius.

Sejak itu, semakin parahlah buli yang berlaku.

Dan abah tidak ada banyak masa untuk belajar, kerana kebanyakan waktunya perlu 'berbakti' pada abang2 senior.

"Silap pada waktu tu. Abi tak jelas sangat tujuan pelajar. Itu yang tak pelajar bersungguh-sungguh."

Abah memang mahu sangat untuk tukar sekolah. Tapi apakan daya, abah sendiri tak tahu nak rujuk mana. Keluarga juga ada krisis kewangan memandangkan atuk mengalami strok. Abah hanya makan apabila makan disediakan di dewan makan asrama. Tidak ke kantin kecuali apabila kakak dan abang iparnya datang menjenguk, 3-4 bulan sekali, barulah berpeluang menjamah makanan dari kantin. Kocek abah memang kosong waktu itu.

Keputusan SPM tak berapa bagus. Tapi, alhamdulillah, dapat biasiswa ke England.

Buat A Level di sebuah sekolah yang kali pertama buat program A Level and 1st batch pula, guru pun tahun satu saja. Hampir separuh yang gagal. Program A Level di sekolah itu terus ditutup. Abah berjaya lulus.

Ada satu konflik sebelum pergi ke England. Atuk tak berkenan abah belajar ke sana, cukuplah belajar di tanah air.

"Kat sana, kalau hang salah pilih kawan, hanyutlah." Begitulah kerisauan seorang ayah.

Abah ambil langkah pergi ke KL berseorangan  dengan bas untuk ke pejabat (yang bagi abah biasiswa). Sampai di sana, tuan pengarah kata,

"Dah tanda tangan dah ni. Mana boleh batalkan."

Abah pulang dengan bas waktu malam ke kampung halaman.

Pukul 6 pagi abah sampai rumah. Rumah terang-benderang dan ramai orang.

Ayah abah meninggal dunia. Innalillahiwainailahirajiun.

Kata orang lebih kurang pukul 4-5 pagi tadi , masa abah ada dalam bas.

Abah tak sempat beritahu bahawa ayah abah bahawa, abah memang kena pergi juga ke England. Dan berita penyambunagn studi abah ke England tidak diberitahu kepada sesiapa walaupun emak abah kerana semuanya sedang berdukacita  - 9 hari saja lagi untuk berlepas ke sana.

Tiga hari lagi hendak berangkat ke England baru abah beritahu nenek. Siap2 ala kadar. Kemudian, berangkat ke England.

Di England. Abah berseorangan. Hanya abah seorang sahaja dalam kalangan rakan2nya dihantar ke England. Pelajar2 MRSM, KIK semua sudah berpunya kumpulan.

Suatu malam, seorang senior (orang tablig) hantarlah abah dan pelajar2 tahun satu yang lain ke sebuah rumah untuk pemilihan tempat tinggal. Abah kata, tempat itu penuh dengan sosial. Lelaki perempuan bergaul terlebih suka. Senior abah lepas hantar pelajar2, segera balik (sebab tempat yang pelik tu), abah pun minta untuk pulang sekali.

Abah tinggal bersama 3 orang lagi pelajar (dari KIK dll - tak ingat- semua dari sekolah yang berbeza). Tapi mereka sudah berkenalan sejak di Malaysia lagi. Di rumah mereka ada 3 bilik sahaja. Maka abah kena tidur di ruang tamu sahaja.

Ruang tamu. Tempat awam kunjungan semua. Tiada privasi.

Abah tukar rumah.

"Ok lah sikit, duduk dalam bilik stor hujung rumah. Kecil juga. Tapi at least ada masa pribadi."

1st year untuk1st semester, abah dapat best student.

Waktu itu abah kata, banyak orang2 ikhwanul muslimin dari mesir yang buat Ph.D, master datang ke England. Jadi mereka ambillah anak2 melayu-islam ini untuk ditarbiyah. Waktu itu, kebanyakan graduan pelajar dari England dapat pendedahan agama.

Oh, lupa. Abah pelajar di Coventry.

Pernah jadi wakil pelajar Persatuan Pelajar Malaysia di sana. Dan beberapa lagi pencapaian di sana.

Dan pulang berkahwin dengan ibu. =)

-The End-

p/s: siapa pun abah anda. Mereka sangat membanggakan anak2 mereka. Bukan begitu?

Tahun Baru

Oh ya. Esok dah nak masuk 1hb Jan tahun Masihi

Kita mulakan azam baru, buat perjalanan hidup yang baru.

Kadang-kadang, timbul perasaan macam ini, 'awak patut dah lama berubah'
Tapi, tak. Baru tersedar sekarang. Rugilah banyak masa dah terbuang.

But it's always better late than never.

Tapi, juga, terlewat masih tetap hakikat.

Anda lewat berubah, rugilah anda.

Moga kita tidak termasuk dalam golongan yang rugi.

Well, choices, they're complicated

When you live, uh, you can't expect a perfect life.

That's life.

Duh, am I trying to be a philosopher? Nope, I ain't. But just wondering how life has driven me to be what I am today. All the things that Allah has fated me to go through. Sometimes, you've never expected to have actually survive the killing obstacles. Like when I was in year six, was just going to be sitting on the examination few weeks later, I was 'guarding' the stairs to not allow pupils entering their classes during recess time, I accidentally hit someone's eye and had it oozing with blood. Oh. Alhamdulillah. 
Never expect to not be jailed or sued.

Since I was in year five I had wished so much to be smai. But never got the offer. And every time my mother and I visited her friend's house somewhere in KB, we would passed by smai. And my eyes would be glistening with tears and my heart would be whispering : why couldn't I be in there?

And, today, I am in the school, have survived and struggled more than I thought I could have. 

--I learnt much. 

And still know that I need to learn much more.

In life, there are so many times that you learn and realise that you are not a good muslim. Not even close. The things you could only have done is trying to improve oneself and hope for the best that, oh Allah, bestow mercy to your servant! Help me to survive this life and the hereafter!

--Seeing, hearing, knowing how many people had got better than you, you would wish to actually be better.

But no, you aren't.

Even how much you are trying. (Er.. maybe not quite enough)

I just hope people don't expect me to be perfect as no human is. I loathe being expected. Because through life experiences, I have learnt that I have always let people down. And to know how many people have been in dismay because of us, is not a good feeling, is it?

--Through life, we have made tremendous choices. Every day we pick options. Every step we take is all something we have decided to do. It might be a right choice or might be the worst. We could only hope that we have made the best choices and may Allah has show us the light to the righteous path.

Life varies from one person to the other. The path drawn is completely different. That explains why sometimes our choices totally cannot be understood by people.

Oh, how I have diverted from the truth. You don't live for people. It's for Allah. We live for His sake. 
And ONLY for Allah's sake.

And how in life we forget to zikr, remembering Him in every breath.

Oh, may You Allah, help us to be with you in every second of life.

Lead our choices to be the best and wisest decision taken, with the guidance of you Kalamullah and the sunnah of Your Apostle pbuh.

And may Allah put His blessing upon us.

And may we be among muslimin and mukminin who submit their wills only to Allah swt.

Friday, 30 December 2011

Tarbiah Tuhan

Terkadang, diri selalu lupa..
bahawa setiap sakit yang dirasai,
ialah satu tarbiah dari Tuhan.

Kita minta kekuatan.
Maka Allah berikan ujian buat kuatkan jiwa.

Kita minta kesabaran.
Maka Allah berikan kesusahan untuk melatih diri.

Maka Tuhan, dengarlah rintihan hamba-Mu ini.

Moga aku sentiasa mengingati-Mu di setiap detik penghidupan.
Agar aku sentiasa menjadi manusia yang reda terhadap sekalian ketentuan.

Moga, Tuhan yang Maha Mendengar,
Kau jadikan aku sentiasa dekat pada-Mu,
sungguhpun aku tahu tiada layak bagiku mendapat tempat sedekat Maryam.

Moga, Tuhan yang Maha Melihat,
Kau berilah aku kesabaran dan kekuatan, keredaan dan ketenangan
dalam menghadapai ujian setiap satunya.

Moga, Allah ya Tuhan yang disembah oleh sekalian alam,
Kau pilihlah aku menjadi hamba-Mu yang memperjuangkan agama-Mu hidup matinya!

Langkah Tercipta

Saya jarang mendengar lagu. Tapi, untuk kali ini, saya benar2 tersentuh dengan lirik lagu ini. Dari UNIC, Langkah Tercipta:


Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Impian seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengelamun jiwa
Ku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian diluar kekuatan setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu

Thank you

I couldn't hold but to cry. My eyes goes all teary reading those supportive comments from my dearest friends.

Thank you sahabah. May Allah bless you.

May friendship prolongs till jannah..

Kita Tinggalkan Mereka

Rupanya banyak kita salah..

(Untuk diri saya terutamanya)
Kita nak jadi baik, tapi kita lupa sahabat2 kita bersama. Dan kita tinggalkan mereka hanyut

..tanpa teringat sedikitpun untuk bawa mereka bersama.

Jadi timbullah puak baik dan puak yang lainnya.
Kita hidup berkelompok-kelompok membawa pemikiran hidup yang berlainan.

Maka sahabat2 kita yang di kelompok satu lagi tidak menerima tempias Islam.
Tiada siapa memperingatkan mereka, tiada siapa membawa mereka mengingat Tuhan dan tujuan hidup manusia.

-Salah kita (saya) yang tidak buat perubahan.

Keseimbangan

Dalam kehidupan kita sebagai insan di atas bumi Allah ini, telah ditetapkan dalam syariat apa yang baik apa yang buruk. Sekali pun hidup di sebagai manusia bersama masyarakat, wujud budaya dan adat yang apabila tidak dibuat tentulah pelik.

Tapi, ini hakikat kehidupan. Bahawa kehidupan tidak menyediakan kita dengan keadaan yang terbaik dan paling selesa untuk mendapatkan impian kita.

Keseimbangan merupakan suatu kepentingan yang aula untuk diteliti. Tetapi kadang kala keseimbangan itu tidak mampu dicapai. Jadi, apakah jalan yang terbaik?

Mencari sesuatu yang paling dekat dengan keseimbangan itu.

Harap Kasih Diterima

Untuk sahabat-sahabat yang banyak membantu..
..jasa mereka sangat banyak dalam membina sebahagian daripada hidup saya - agama, kehidupan, pengalaman, pelajaran.

..ketika aku merasa lemah, mereka menguatkan.
..ketika aku merasa kesempitan, mereka melapangkan.
..ketika aku merasa kesibukan yang teramat, mereka meringankan.
..ketika aku memerlukan buah fikiran, mereka mencurahkan.
..ketika aku memerlukan mereka, mereka di sisi..

..mereka adalah senarai yang sangat panjang.
Dan jika sahabat2 saya itu yang membaca ini, ketahuilah, 

TERIMA KASIH

..untuk anda.

Harap kasih diterima C:

~Moga bakti kita semua kerana Allah~

Thursday, 29 December 2011

Catatan Zaman Dulu

Hari ini mengemas bilik.
Dan terjumpa catatan-catatan lama saya dahulu ketika tingkatan dua..

--Tatkala aku jauh membawa diri
Baru kini aku sedari
Betapa hati jauh dari Illahi
Kasih dan cinta yang patut aku kecapi
(sambungannya hilang atau tak dikarang habis)

--Tonggak iman mudah goyah
Menjaganya tak mudah tapi payah
Mampukah diri ini hanya berserah
Agar cintaku sentiasa mekar dan indah

--(This one is kind of funny with its too dramatic words and phrases, but true indeed)
Oh Irshad,
Kau hanya bintang yang bersinar pudar,
Di manakah kegemilanganmu dulu?
Kegemilangan yang bercahaya indah,
memikat setiap jiwa.

Tapi kini,
kau sudah alpa atas sanjungan jutaan manusia,
yang kagum atas keagunganmu.

Keagunganmu kini,
hilang ditelan zaman
lantaran tidak kukuhnya dirimu menghadapi
zaman penuh fitnah.

Ingin sekali aku merasai
Kehidupan di sekolah ini penuh dengan cahaya keimanan,
Merentas onak duri
walaupun sakitnya tidak terperi,
Kau tetap gagah berdiri.

Irshad,
Kembalikan kegemilanganmu!

Hidup ini susah kita nak duga..


HIDUP ini susah kita nak DUGA :


✿ Kadangkala kita rasa DEKAT dgn seseorang itu , tapi sebenarnya JAUH .
✿ Walaupun kita dapat BERSAMA dia , belum tentu HATI dia dapat kita SELAMI .
✿ Mungkin kita boleh buat dia KETAWA ,tapi kita tidak tahu apa makna SENYUMANNYA .
✿ Bila dia menangis kita rasa kita dapat MEMUJUKNYA, walhal kehadiran kita langsung TAK DISEDARI .
#Kita tidak akan tahu siapa KAWAN dan siapa LAWAN .
Sehingga sampai saat kita JATUH TERSUNGKUR . . Adakah tangan DIHULURKAN atau DITINGGALKAN :') 


..kata-kata dari sahabat. Nak semadikannya di sini.

Beauty of life

This is what I was thinking when I sat alone, gazing at the evening still-blue skies. It's beautiful.
And so is life.

The beauty of life is not about the posh, the richness, the favours that we feverish.
It's about experiences that you have gone through, the goodness you have attained, the chances and opportunities that you have never expected to actually come to your own very feet..
..and the heartaches, hurts, pains, cuts and loses that you have come through.

How beautiful it is! We may not find it pretty now, but we will later.

Because that very thorns, harshness and goodness that have been fated by Allah will make us closer to Him, seeking His help, confiding how weak you are and how you are in dire need of being close to Him to gain tranquil and solace.

Oh Allah, help us to go through every obstacles presented!

May Allah make us strong!

When life could be very much difficult for human,
It is always known that everything happens has a goodness hidden,
unleash only when human would understand and accept the path drawn.

When you thought that you've been good,
It is then you will know you have much bad,
that need to be attended.

When you say the words so clearly,
sooner you will be driven to the fate unwillingly,
by hook or by crook, hit the barriers confidently.

..though how great you see in the eyes of a person, at the very bottom of his/her heart, there's always a shadow of mystery locked.

Wednesday, 28 December 2011

Muhasabah untuk saya

Berkata memang mudah,
Sekadar menggerakkan lidah,
Begitu jua menulis,
Sekadar menggerakkan jari-jemari.

Tapi, Tuhan tahu sejauh mana benarnya diri,
atau berdusta di jalan Ilahi.

Tuhan, ampuni aku!

Maaf

Butir bicara yang dituturkan, jika menimbulkan provokasi,
Maafin.
Kadang, cuma menjaga diri,
dari duri syaitani.

Tuesday, 27 December 2011

Tersasar

Jika dahulu aku pernah tersasar dari jalan yang benar,
Aku telah kembali menginsafi,
Tuhan, jangan benarkan aku terjatuh lagi!

Dakwah Bil Hal pun tidak mampu

Semalam baru pulang dari Langkawi. Saya dan keluarga mulanya pulang ke kampung di Kedah, kemudian singgah di Perlis dan barulah sampai pulau itu.
Langkawi diiktiraf sebagai Geopark oleh UNESCO pada tahun 2007. Maka, tidak hairanlah jika di sana banyak pelancong asing. 

Ada sesuatu yang menarik yang boleh kita amati. Di sana banyak orang putih. Kebanyakan mereka sudah tentulah tidak beragama Islam. Pun begitu, kita boleh melihat akhlak dan adab mereka sangat terjaga. Mereka mempunyai kualiti hidup yang tinggi serta mengamalkan nilai hidup yang baik. Saya di sini bukanlah mahu mengagung-agungkan bangsa asing itu. Tentu sajalah mereka ada nilai kehidupan yang tidak baik seperti minum arak, berpakaian agak tidak sopan dll. Namun, kita lihat penampilan diri mereka secara luaran dan hati mereka yang lebih bersih daripada sebahagian umat Islam (moga kita tidak termasuk dalam golongan tersebut).

Kita bandingkan pula umat Islam. Walaupun menutup aurat, nilai kesopanan kurang dijaga. Kadang-kadang kita sangat kalut dan jalan bersepah-sepah. Penampilan luaran yang entah apa-apa. Ada masa tidak beradab dan tidak berakhlak. Tidak peramah dan racist

Mereka melihat kita, kadang-kadang seperti bangsa yang kurang bertamadun.

Jadi, bila begini, bagaimana dakwah mampu berjalan?

Dakwah bil hal yang paling mudah pun tidak dapat dilaksanakan. Kehidupan mereka nampak lebih bernilai dan bermoral daripada contoh-contoh yang mereka nampak daripada orang-orang Islam.

Siapa orang-orang Islam itu?

Kitalah. Siapa lagi.

Dengan contoh buruk yang kita berikan, bagaimana mereka mampu nampak Islam sebagai agama yang benar?

Bersatu hati, Kenapa tidak kita?

Suatu masa itu, pihak muslimin dan muslimat asrama bertengkar besar. Entah kenapa masa itu ada saja masalah yang timbul.

Minta maaf jika coretan ini benar2 melukai hati sesiapa. Sedikitpun tidak berniat begitu melainkan sekadar melakarkan coretan hati dan muhasabah diri yang boleh kita ambil.

Hari esoknya, saya mendengar luahan hati sahabat asrama. Saya dimaklumi tentang perkara tersebut.
Agak kecewa juga, kenapa selalu jadi begitu.

Dan malam itu, seusai solat Maghrib, saya membuka Al-Quran, membacanya dan mentadabbur maknanya..

.. tiba2 terkena pada ayat ini :

Surah Al-Hujurat ayat 9, 10, 11, 12 dan 13.

[9]
Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
[10]
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
[11]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
[12]
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
[13]
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

Hebat tidak Al-Quran, mukjizat dari Tuhan? Apabila kita menghadapi masalah, Allah berbicara kepada kita dengan Al-Quran.

Dan ini bukan kali pertama saya merasai kehebatan Al-Quran yang mulia itu.

Kemudian, selepas membaca terjemahan itu, saya teringat pula pada :

Surah At-Taubah ayat 71

[71]
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Muslim, kenapa kita tidak bersatu?

Ini bukan satu-satunya contoh berlakunya ketidaksepaduan dalam kalangan masyarakat muslim. 
Daripada peringkat pelajar hingga ke dewasa sekalipun kita asyik bertengkar, bertikam lidah. Kononnya mempertahankan pandangan kita. Tapi,

Adakah usaha kita mahu mencari siapa betul siapa salah itu mempunyai maslahat yang lebih besar daripada kemajuan yang dibawa apabila manusia-manusia bersatu pada jalan Allah?

Saya dan anda tahu jawapannya.

Bertengkar bukan sahaja membuang masa  (terutamanya bagi pelajar yang perlu juga fokus terhadap pelajarannya - masa digunakan untuk memendam rasa, bertikam lidan, menenangkan hati), malahan tidak memberikan kesan positif sedikit pun.

Umat Islam bergaduh bukan sahaja dalam bidang keduniaan (seperti politik, hak dll) begitu juga dalam isu keagamaan. Entah apa-apalah yang digaduhkan.

Bukankah bersatu itu lebih baik?

Manusia punya banyak pandangan, idea dan pegangan. Ada yang betul dan ada yang salah. Yang betul kita setujui, yang salah kita perbaiki, bukan maki, cerca dan menyakiti.

Kita bersaudara bukan?

Tetapi, kenapa hati kita tidak berlapang menerima yang lain?

Korek isi hati, Koreksi iman kita..

Akhlak kita tidak sempurna, tapi berterusanlah kita membaikinya. Moga dengan itu, Allah mempercantikkan akhlak kita seindahnya.  

Monday, 26 December 2011

Allah murka tidak pada kita?

Kali ini, tidak ada yang pasti untuk ditulis. Sekadar rasa mahu menulis.

Entah ya. Hidup ini penuh dengan pelbagai perkara yang menyebabkan kita wujud pelbagai perasaan.
Ada masa, hidup memang menekan kita. Dan tiba2 saya teringat kita sedang menghampiri tahun baru masihi. Sekolah akan dibuka. Mulalah episod seorang pelajar tingkatan 5 - bersama tanggungjawab yang besar untuk digalas.

Bagaimana aku ya Allah?

Ada tanggungjawab di sekolah dan di rumah, sebagai pelajar, muslim dan anak.

Hehe. Tapi tanggungjawab di rumah, selalu sangat tak saya laksanakan dengan baik. Pergi sekolah pukul 6.30, sampai rumah pun 6.30. 5-6 jam untuk tidur. Bila kira2, 6 jam saja untuk jumpa keluarga, buat kerja rumah, uruskan diri, ibadah, ulang kaji dan baca buku.

Penatkan?

Saya ingat pesanan sahabat saya. Katanya,

kita ni perlu niatkan setiap perbuatan kita kerana Allah. Kalau tak rugilah. Kan indah hidup kita kalau kita selalu pesankan kat sahabat2 kita "Eh, ni buat kerja kerana Allah tak ni?" [lebih kurang begitulah kata sahabat]

..sebabnya, apa nilai disebalik segala amal kita jika tidak diniatkan kerana Allah? Kita sia-siakan peluang untuk akhirat kita.

Surah Az-Zariyat, ayat 55 dan 56.

"Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesunggunya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin"
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku."

Suka untuk saya mengajak anda semua melihat ayat yang ke-56 itu. Saya pasti, ayat tersebut sangat sering disebutkan kepada kita.

Kata Dr. Yusuf Al-Qaradawi, maksud ibadah di sini ialah perbuatan yang mendapat keredaan Allah.

Jadi, di sini, Kita muhasabah diri kita semula. Adakah setiap perbuatan yang kita lakukan mendapat reda Allah. Jika perbuatan tersebut, menurut firasat kitalah tidak mendapat reda Allah (contohnya perkara yang melalaikan -takkan Allah reda kan?), tentulah perbuatan tersebut mendapat murka bukan?

Dan jika ia tidak mendapat reda Allah, tentulah ia bukan ibadah, lantas, kita telah lari daripada tujuan asal penciptaan kita.

Kita renung-renungkan semula diri kita.

Pesanan untuk anda, dan diri saya (yang mudah lupa).

Moga Allah sentiasa tetapkan hati kita pada agama-Nya.

Maafkan Mereka

Seketika tadi terpandang perkataan 'ungrateful', mengingatkan saya niat beberapa hari lalu untuk mencoretkan ini:

Lahirnya kita , dengan kehendak Allah, kerana kewujudan ibu bapa kita. Alhamdulillah. Kita diberi nikmat berada di dunia tanpa pernah memintanya pun.

Bagi mana-mana remaja yang mempunyai, mungkin lebih sedikit ilmu daripada yang lain, mereka amat tahu tentang kata2 khalifah Umar al-Khattab bahawa, jika anak2 itu derhaka, ternyata ibu bapa itulah yang terlebih dahulu derhaka kepada anak-anaknya. (Lihat bahagian terbawah entri)

Dahulu, kita kurang kenal akan Islam. Apabila sudah besar, kita makin mengetahui dan mengenali keindahan Islam dan betapa luasnya ilmu dalam Islam. Kita mahu memiliki kehebatan seperti itu, mempunyai banyak ilmu, banyak beramal ibadah, berakhlak mulia dll. Kebanyakkanya kita mencari sendiri. Bukan kerana ibu bapa kita yang mengajarnya kepada kita. Mereka sekadar meletakkan kita di sebuah sekolah agama. Di sana kita ditarbiyyah dan membiarkan kita meneroka sendiri Islam dengan lebih dalam.

Dan kadang-kadang, kita menyalahkan ibu bapa kita kerana mereka tidak mendidik kita menjadi muslim yang sehebat yang kita mahukan.

Lantas kita tidak mampu menjadi anak yang terbaik.

Kita rasa bersalah terhadap ibu bapa kita.

Dalam masa yang sama, kita rasa geram dengan mereka.

Tapi, tidakkah kita ketahui, semua manusia ada kelemahan. Begitu juga ibu bapa kita. Mereka bukan malaikat. Dan seperti manusia2 lain, mereka juga cuba menjadi yang terbaik. Mereka telah cuba menjadi ibu bapa yang terbaik, mendidik anak2 mereka dengan cara yang paling baik yang mereka mampu dan memberi pendidikan yang terbaik untuk kita.

Tapi, kita hanya begini. Muslim biasa yang ilmunya tidak tinggi mana, pengetahuan agamanya terhad, ibadahnya pun sedikit, kepimpinannya juga rendah. Kita serba-serbi tidak sempurna dalam pelbagai perkara.

Kita harus sedar. Kita ialah insan yang selalu cuba membaiki diri. Biarpun hidup selama 70 tahun, kita tetap belajar dan membaiki diri dari bermulanya hidup kita hingga ke saat kita meniggal dunia. Manusia tak akan pernah menjadi manusia terbaik sampai bila2.

Itulah hakikat yang harus kita sedar. Ianya berlaku pada kita..

..dan juga ibu bapa kita.

Maka, kenapa kita tidak terbuka untuk memaafkan kelemahan mereka, seperti mana kita mengharapkan kemaafan mereka atas kesalahan2 yang telah kita lakukan?

Jadilah kita manusia pemaaf.. dan juga meredai.

Sesetengah orang hanya memaafkan, tapi tidak pernah lupa. Lupakanlah kelemahan mereka mendidik kita, kerana selagi kita merasakan mereka manusia yang bersalah, hidup kita penuh dengan cubaan tuduh-menuduh mereka.

-Mereka tidak faham saya yang cuba bersungguh-sungguh melakukan dakwah islahiah

-Saya jadi macam ini kerana mereka. Saya tidak menerima didikan islamik yang sebaiknya

-Mereka itu, mereka ini..

Redalah dengan mereka, kerana kebaikan mereka lebih banyak daripada keburukan mereka.
Redalah dengan mereka, kerana mereka selalu mendoakan kebaikan untuk kita.
Redalah dengan mereka, kerana kasih sayang mereka lebih daripada kasih sayang yang kita berikan kepada mereka.
Redalah dengan mereka, sesungguhnya bakti mereka kepada kita lebih besar daripada bakti kita kepada mereka.

Jadi, siapa kita untuk mempersoalkan kelemahan mereka, yang telah Allah tetapkan, sedangkan kelemahan kita lebih banyak?

Seharusnya, segala kelemahan diri kita dan rintangan hidup yang kita hadapi (yang selalu disalahkan kepada ibu bapa) seharusnya kita lalui dengan membaiki diri, bukan menyalahkan mereka.

Kita hidup di dunia ini, sihat, gembira, menjadi muslim--

--semuanya kerana mereka adalah ibu bapa kita.

Terima kasih umi, abi..
_____________________________________
Pada suatu hari, seorang lelaki datang menghadap Khalifah Umar bin Al-Khattab bagi membuat aduan mengenai perilaku anaknya yang menderhaka kepadanya. Khalifah Umar mendengar dengan teliti aduan yang dibuat, kemudian meminta lelaki itu membawa anaknya datang berjumpa dengannya.

  Setelah anak lelaki itu sampai, Umar Al-Khattab berjumpa dengan anak lelaki berkenaan. Umar menasihatinya agar dia tidak lagi mengulangi perbuatan menderhaka kepada ibu bapanya. Umar juga menyuruh agar dia sentiasa menghormati dan berbuat baik kepada mereka. Selepas selesai Saidina Umar memberi nasihat kepada anak lelaki tadi, anak ini meminta kebenaran untuk bertanya beberapa soalan kepada Saidina Umar. Saidina Umar melayani kemahuan anak lelaki itu.

  "Tuan, bukankah anak-anak juga mempunyai hak-haknya daripada ayah mereka." Tanya si anak. "Ya, sudah tentu." Jawab Saidina Umar. Si anak bertanya : "Apakah hak-hak itu, tuan?" Saidina Umar menjelaskan : "Hak si bapa memilih siapa yang menjadi ibu kepada anak-anaknya, hak memberikan nama yang baik kepada anak-anak dan hak mengajar membaca al-Quran kepada anak-anak."

  Apabila mendengar penjelasan Saidina Umar itu, si anak lelaki tadi mengadu kepada Saidina Umar : "Tuan, ayah saya belum pernah melaksanakan satu pun daripada semua hak tersebut. Ibu saya berbangsa Ethopia, janda kepada seorang yang beragama Majusi. Mereka menamakan saya dengan nama 'Si Kumbang Kelapa' dan tidak pernah mengajar kepada saya membaca al-Quran."

  Mendengar kata-kata si anak, Saidina Umar mengalih pandangannya kepada si ayah. Terus Saidina Umar berkata: "Saudara datang mengadu tentang anak saudara yang derhaka, padahal saudara dahulu yang telah menderhaka kepada anak saudara ini."

Friday, 23 December 2011

Rindu

Rindu,
Pernahkah kaumerasa rindu?
Tahukah kau bagaimana rasanya rindu itu?
Rindu itu rasa yang menyeksakan,
menekan-nekan hati,
mendesak-desak jiwa.
Mampukah perindu mendengar saja suara-suara indah,
dan tidak mampu melafazkannya sendiri?

Thursday, 22 December 2011

Cis

Cis, sedang kehidupan banyak dugaan,
Aku masih bersenang-lenang,
Mengalpakan diri dari mengingat Tuhan.

Oh, kenapa diri selalu sombong,
Dari berdoa kepada Tuhan,
Agar dikurniaakan hati yang tenang.

Ah, apa yang kau tahu tentang hati,
Bahawa hati banyak menanggung perasaan,
Yang menjadi beban buat diri.

Aduhai, diri yang selalu lupa,
Kadang-kadang seperti mabuk dunia,
Terlalu cintakan yang fana yang tidak selama.

Mengejar Sempurna

Diri tidak pernah sempurna,
Sempurna adalah satu darjat yang tidak mampu dicapai manusia,
Tapi diri tidak pernah puas mengejarnya,
Kebanyakan masanya,
Walaupun telah penat lelah, kaki masih digagah menggapainya,
Sedangkan mendapatkannya seperti menggunakan sepasang tangan kosong yang diangkat ke langit untuk memegang awan.
Dungu, sudah tentulah tidak mampu digarapnya!

Wednesday, 21 December 2011

Kata Permaisuri Rumah

Kadang-kadang kita ingat kita mampu buat apa yang kita rancang..
Kita yakin pada keupayaan diri, semata-mata..
Tanpa sedar bahawa Allah yang berikan kekuatan itu.
Sedangkan manusia itu tidak punya kemampuan sedikitpun,
Melainkan semuanya dengan bantuan Tuhan.

..kata-kata ibu yang bermakna

Tuesday, 20 December 2011

Teringat

Apabila saya blogwalking, melawat blog-blog sahabat saya..

Juga kadang-kadang, via facebook, saya intai-intai profile sahabat-sahabat saya

Ataupun, sekadar tiba-tiba terbayangkan wajah sahabat-sahabat saya..

Rupa-rupanya, ya Allah, Kau yang tetapkan kami menjalani apa-apa yang telah kami tempuhi sepanjang penghidupan kami di sini..

Ada manis, ada pahit, malu, sedih dan sakit, gembira dan suka..

Kami mengeluh, kami merungut ..

Kami pinta pada-Mu, ya Allah, selamatkan kami..

Dan lihat-lihat.. hari ini, kami masih di sini, di atas muka bumi-Mu,

Masih selamat, sihat dan sejahtera..

Masih mampu melihat, merasa dan mendengar..

Masih menerima nikmat iman dan islam..

Adakah kami bersyukur pada-Mu, ya Allah?

Atau, kami hanya menjadi manusia bongkak dan riak? ..sombong dengan nikmat-Mu..

...

Bagaimana kehidupan kami esoknya?

Adakah, ya Allah, Kau masih tetapkan kami berada di atas jalan yang lurus, jalan yang Engkau redai?

Maka, ya Tuhan, sungguh aku amat takut jika hari ini aku dapat mengaku cintakan agama-Mu,

Esok, lusa, anugerah ini Kau tarik..

Aku akan menjadi seperti kosongnya kotak,

Layak disepak, dilenyek dan dihenyak,

Tidak berhak sedikitpun mendapat reda dari-Mu.

Dari muharikah.com

Diambil dari muharikah.com

Membacanya menusuk qalbu..

Sangat terkena..

Menguatkan jiwa..

Moga Allah meredai kita!
-----------------------------------------------------
MUHASABAH DI JALAN DA'WAH

Sila ke link berikut :

http://muharikah.com/archives/3195/

Simply, a piece of my thought

In school, I've always been restricted not to talk about politics or any controversional issues, while at the time, I like to discuss such topics. I could only find comfort talking and discussing such things with my father. I won't be misjudged, misinterpreted or misunderstood. The thing that we search is merely the truth and lesson learnt.

I know it isn't appropriate (I don't know why) to speak about politics, to criticise or to analyse it. They say that we are still school students, and so we shouldn't. But, I think, for this time, it's not issue of whether or not we should talk about it, but this is an issue of ummah, an important issue to be resolved.

I'm not political analyser, nor I'm a politician (of course not, I'm only a high school student). I'm not so involve in politics, merely knowing some critical political issues. So, my assumption and analysis might be true and some might be wrong. But let's just be true to our religion. We want the best to move our ummah forward.

I'm not going to go deep into my political stance, knowing it will be a very sensitive issue.

Just recently, reading the newspaper, it was said that 120 ex-PAS in Kelantan have jumped to UMNO saying that they have given PAS 22 years of administration, and could not somehow see good changes happen to the state and should give back the chances to UMNO.

This issue triggers me to write about this.

We could see how UMNO has many professionals and how PAS is lack in it. And we could see how PAS has many islamic thinkers and how UMNO lack in it. And to develop Islam, we need both criterion, professionals and Islamic thinking. Combination of these two elements would be a great advantage to ummah development. But, is the combination of the two party imminent? Nothing could I say since both parties have very contradicting ways that perhaps make the two parties cannot go along.

Muslim students, this is something for us to think of. We are in academic flows,  we sit for SPM and somehow are going to universities or colleges and then to have our own careers and jobs. The thing is, muslim youths have never been serious in their field of works. When we sit for SPM, how many of us got straight A+ compared to those non-muslims? In terms of tertiary education, how many muslims are capable of getting the scholarship and excel in their studies?

This is the thing we lack of. We lack of Islamic professionals. There are professionals, but they don't think how to develop ummah. We have people that think a lot about da'wa, but unable to have it absorbed into the roots of our country's management and authority since they have no place in the government.

This issue should has come to our realisation. And it is time to realise it! It is time to realise that we need to get back on the right track.

When muslim people work, they should work hard and truly into it. Are we really into it?
--------------
P/s: This post might need to be deleted one day.

What do you do when you fall in love/have a crush on sb?

Love could be a trivial thing to discuss when the ummah has always a greater issue to be talked about. But I believe, for teenagers especially muslim youths, it isn't something to be taken for granted as it could lead to 'contaminated' heart. It is very rare for me to talk such issue but it seems that many of my friends often face this problem, asking me for help, and I don't much to say to them.

Perhaps, my dear blog-viewers would like to pour your thoughts, it would be a great help for me.

Monday, 19 December 2011

Why Muslim Woman Should Go For Higher Education? 2

Post saya hari itu, tidak sepenuhnya mencapai maksud sebenar penulisan saya. Pokoknya, perkara yang ingin disampaikan ialah, apabila seorang wanita ada high academic qualification, mereka mampu untuk pilih pelbagai bidang kerja. Dia mampu untuk memilih pekerjaan apa yang dapat menjaga agamanya. Seperti,contohnya, apabila tidak punya banyak kelayakan, seorang wanita mungkin terpaksa pekerja sebagai pelayan di restoran atau di hotel dan perlu memakai uniform yang tidak bertepatan dengan syarak.

Wallahualam.

Friday, 16 December 2011

Pencari Hikmah

Saya punya sahabat. Saya pasti kalian juga punya sahabat. Dan biasanya, sahabat kita tidak bersifat dengan sifat stereotype saja. Mereka punya pelbagai sifat, keunikan dan kelebihan tersendiri. Kali ini, saya suka untuk berbicara tentang sahabat2saya, sebahagiannya. Mereka pencari hikmah!

Apabila berada di samping mereka, mereka sentiasa mencari hikmah setiap sesuatu. Itu sangat mengkagumkan diri saya. Apa-apa saja yang berlaku, mereka selalu bertanya saya,
Apa hikmah Allah rancang semua ini?

Mereka bukannya menyoal perancangan Allah. Tapi, mereka mencari sesuatu di sebalik kejadian yang Allah tetapkan agar dapat dijadikan ibrah.

Kadang kadang, saya memang terkedu dengan kegigihan mereka mencari hikmah.
Jika sesuatu masalah berlaku ternyata para pencari hikmah ini, pasti cuba mencari hikmahnya. Dan apabila hikmah itu dijumpai, masyaAllah, masa itulah saya turut sama merasai hikmah perancangan Allah. Hikmah itu, tanda kebesaran Tuhan. Dan mereka pencari hikmah ini, selalu menjadikan sesuatu yang dihadapi sebagai tanda kebesaran Tuhan.

Itulah mereka, para pencari hikmah yang hidup mereka penuh dengan hikmah!

----------

Antara blog pencari Hikmah itu,

gelombangkebangkitan.blogspot.com
awannankelabu.blogspot.com

----------

Moga kita juga menjadi sebahagian daripada pencari hikmah ini.

Thursday, 15 December 2011

A child's Prayer

Kind of suit with my blog theme so I decide we should all enjoy the song and also, in the mean time, understand the meaningful lyric
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
I sometimes lie awake at night
And wonder at the stars so bright
I dream about my future too
And the things that I will do

Soon the world will count on me
I�m the future they agree
People depend on me somehow
Though small and timid, I am now

So you and I my dearest friend
Must stand together till the end
For we are one by Allah�s grace
No matter what our colour or race

We must prepare ourselves today
While we journey on our life�s way
So much there is to learn and see
For true believers we must be

Rap:
Yeah, yeah. Come on.
Yeah, yeah. Come on.
Go forward young Muslims, wherever you are
In the shadow of the sun or by the light of a star
Your Supreme protector is Almighty Allah
Go forward young Muslims wherever you are
Go forward young Muslims we feel your pain.
So many places, Palestine,
People are dying, mothers are crying
Bombs are falling from the sky, people asking why.
The only thing that we can do is pray to God, to help them through
But do they realize that Allah hates those who kill and despise.
I think that�s no surprise. We must rise up.
Come on young Muslims, gotta rise up.
Come on young Muslims.
Together we must stand in the Masjid to pray,
Pray for a better day, a better way
To make this world a better place.
Cause lets face it, it�s out of control.
We need to grab hold of each other, unite as one Ummah.
Like back in the days of the Companions of the Prophet,
Some were young, they were strong and they loved each other
Brothers and sisters and they could die for one another.
Yeah. Yeah.
So stand up young Muslims.
Say it out loud, it�s time to be counted.
Right here, right now.
Yeah, right here. Come on, right now.

O Allah we love you so
Give us health and make us grow
Be with us each passing day
While we journey on life�s way

Moga Menjadi Mujahid Islam Sejati

Post yang ini tak boleh lama-lama ada di alam maya,

Untuk lelaki yang istimewa dalam hidup ana, Salman Al-Malizi..

..Moga kau jadi MUJAHID ISLAM SEJATI!

Tudung labuh

Ini, satu kata dari hati.

Ke mana-mana sahaja seorang wanita bertudung labuh berada, dia akan dipandang hebat. Seorang yang warak, seorang yang berilmu.

Tapi, hakikatnya, bukan semua begitu. Dan aku termasuk dalam golongan yang tidak-semua-begitu itu.

Ada suatu masa, ketika saya berhenti solat jamak di satu R&R, seorang mak cik bertanyakan saya,

Eh adik, Isyak dah masuk ke belum?

Erk.. saya tergamam, saya menafsirkan pandangan matanya.

Hakikatnya, saya sendiri tidak pasti. Saya juga perlu merujuk jadual waktu solat. Saya bukannya menghafal semua waktu solat fardu.

Tapi, kenapa mak cik itu bertanyakan saya tidak yang lain, yang lebih dekat dengannya? Kerana pakaian. Sedangkan pakaian itu tidak menggambarkan apa-apa ilmu atau iman yang kita ada.

Kadang-kadang, saya jadi takut sendiri. Takut menjadi manusia yang dianggap mulia, tapi ilmu sejengkal saja. Ia mengingatkan saya tentang Kamal Attartuk, peruntuh kerajaan Turki Uthmaniyah. Dalam buku yang saya baca tertulis,

"Dia berpakaian seperti ulama' untuk mendekati mereka. Tapi sedangkan hatinya hanya berniat untuk menghancurkan Islam yang telah lama tertegak di situ."

Mungkinkah itu aku? Menjadi gunting dalam lipatan untuk agama sendiri tanpa disedari.

Saya suka kata-kata ini,

Why Muslim Woman Should Go For Higher Education?

This kind of thing is also my random thought, satu cetusan hati dan minda yang timbul apabila hari itu, saya dan keluarga bersiar-siar, pusing-pusing kota gah Kuala Lumpur. Tapi kiranya, perkara ini berlaku di mana-mana, tidak khusus di sana sahaja.

Dalam dunia ini, siapa-siapa sahaja tidak kiralah agama apa pun anda, jika anda orang bawah maka anda akan ditindaskan. Hendak atau tidak, jika anda pekerja, anda patut taat segala perintah majikan, jika tidak, kerja tiada untuk anda. Inilah masalah yang berlaku. Kebanyakan wanita muslim sekadar menjadi orang bawahan majikan bukan islam.

Bukan kehinaan yang saya bawakan pada pekerjaan seperti itu. Tapi, biasanya, agama tergadai untuk mengutip wang dunia. Saya tidak mahu mengutuk sesiapa, kerana saya sendiri belum pun diuji dengan itu, entah saya akan berjaya atau tidak. Tapi, mesej yang saya ingin samapaikan ialah tidak banyak wanita yang benar-benar muslim berada dalam kerajaan dan barisan ketua-ketua syarikat dll. Hasilnya, pentadbiran menjadi begitu sekular. Wanita bertudung labuh dikatakan jumud lagi kolot. Jika anda tidak mendengar hiburan dikatakan tidak mengikut trend zaman. Tambah-tambah lagi, wanita-wanita disuruh berpakaian kebaya, kononnya mengikut tradisi bangsa. Tapi rupanya, maksiat bermaharaja lela.

Wanita dieksploitasi. Entah adakah mereka sedar atau tidak. Promosi kereta, gadget-gadget elektronik, minyak wangi, dipaparkan gambar wanita. Apakah yang hendal dijual sebenarnya, wanita itu atau produk?

Tapi, mereka tidak tahu bahawa diri mereka dijual. (Eh, tapi mereka memang dibayar duit untuk ditayangkan diri mereka).  Eksploitasi kaum lelaki terhadap wanita terang lagikan bersuluh. Fesyen-fesyen semua berdasarkan keinginan lelaki, bukan perempuan semata. Juru solek, pereka fesyen, semuanya lelaki. Sebab apa? Sebab lelaki lebih tahu pakaian dan solekan bagaimana yang mereka ingini. Tapi, wanita..terus terusan merasa bangga menjadi bahan guna-gunaan mereka.

Maka, inikah freedom of thought yang mereka katakan?

Apabila kita wanita-wanita muslim yang berfikiran islamik pakat-pakat serbu mendapatkan pengajian yang lebih tinggi, kita akan lebih berpendidikan, pemikiran lebih kritis, kita mendapat banyak tempat dalam arus pekerjaan. Dan kita, wanita-wanita muslim yang punya fikrah islamiah, pakat-pakat ubah sistem pengurusan dan pentadbiran syarikat dan negara.

Tiada lagi penindasan bagi kaum wanita.

Tiada kepelikan bagi wanita bertudung labuh dan menutup aurat.

Tidak dianggap jumud lagi wanita yang menjaga pergaulannya.

Wanita muslim mampu lebih terjaga semuanya, insya-Allah

Malunya pada Tuhan

Inilah hakikat kehidupan.

Ada masa iman kita di atas puncak tinggi, ada masa iman kita jauh di bawah gaunug yang dalam. Ada masa, dalam menghadapi ujian Allah kita kalah, kadang-kala ujian manusia pun kita gagal. Ada waktu juga, alhamdulillah, kita berjaya.

Pada nilaian manusia, sekali kita salah, tercaplah pada dahi kita seorang pesalah. Biarpun kita telah berubah.

Tapi, pada Allah, apabila kita bertaubat, memohon ampun pada Dia, Insya-Allah, Dia akan maafkan hamba-hamba-Nya yang ikhlas.

Rahimnya Tuhan pada insan, Ghafurnya Dia pada manusia.

Kadang-kadang..

Malunya kita pada Tuhan..
Dosa tetap tetap kita akukan.

Thursday, 8 December 2011

He, that Tc. Abdul Haq

Being in a room filled with those non-muslim wasn’t easy. As far as my mind could reach, I remembered that there were only four of us being muslim. Me, a muslim girl, always in my baju kurung or black robes;  Athirah, an ex-SR Convent girl, fluent in English (it made me wondered why was she in the class), currently studying in Form 3; a guy (never knew a thing about him not even how he looked like) and the most significant of all, Abdul Haq, an English man from England, he was my English teacher in the conversation class. Oh yes, there was another muslim teacher, Sir Azhar, the principal of the Language Centre. And every single one of the other community of the Language centre were mostly Chinese, only some were Indians.
It was difficult indeed, to be among those non-muslim. Since I wasn’t too friendly or talkative to my newly-known friends, most of the time, I stared at my book, especially when I got nothing to do while waiting for the classes to start. Wasn’t reading, simply staring.  (I know it was bad, but I usually need a longer time to adapt to my environment)
There was one day where a conversation class was only consisted by me and Athirah and Tc. Abdul Haq. Only we three existed in the class. I knew well why it was. Since Tc. Abdul Haq was a muslim (that is one point) he was also an English man who was very scornful at his students being timid and shy to talk. I’d seen some of the Chinese students who were too afraid to speak even a word of English getting scolded by him. Well, not really similar like scolding, the tone of his voice was high and it made he seemed like scolding the students. There was a slight taunt in his voice and he would budge his eyes.
“Why are you afraid to speak English?”
“You know, you won’t be successful in this language if you don’t dare to use it.”
“I don’t want to teach students who don’t like the subject.”
One thing about the teacher was that he always said this to me, “Oh, the shy girl is here.” And he smiled at me.
 I would then avoid looking into his piercing blue English eyes, blushed and really got shy afterwards.
Because he was just so often saying how shy I was, I asked him one day, “Is it bad to be shy?”
“No, no. Of course not” And he gave me the hadis saying that shyness brings nothing but goodness..
It made me ask myself, “Then why do you keep saying that I’m a shy girl!”, though I didn’t get the answer of why he was.
Back to the conversation class. He said, “Why don’t we talk about Islam since it is only three of us. Non-muslim is not here. I like to talk about Islam.” And he got all too excited. He beamed brightly, correcting his body posture.
I said,” Oh, of course, why not?”
We did discuss Islamic matters but most of the time he spoke about his family, his life, his history. It was a very, very interesting, intriguing, amazing story after all. He  told us that he came from a Christian family, converted to Islam when he was 19 in England. He joined the tareekah all along. Knew several languages including Arabic, Malay and etc. Had travelled to the Arab League. Learned from several ulama’. He’s good at Quran and Hadis. Had been married for 11 times (Wow, that’s a lot! But a wife in a time only). He also claimed to have seen Nabi Qidir when he was staying in his tareekah’s teacher’s house somewhere on top of a hill in Arab.
Another thing about him was, he always brought along his praying mattress (sajadah) and tasbih. He took these out from his backpack and showed to me while smiling (He always smiled). 
He usually wore his black shirt tucked into his trousers. But he said to me, “I don’t really like to wear this kind of garments, only for the sake of going to work. I usually wear white robe and serban the way Rasulullah saw always wore.”
“There was a time where I was feverish to follow his sunnah, I used a walking stick. But, people around me was saying bad stuff about me using the stick.”
He spoke about politics. You know, UMNO and PAS. He criticized some muslim, saying “They always talked about Islam and the need to fight for Islam, but what about their ‘ibadah and akhlak? Don’t seem so Islamic.“ Generally, he was talking about his current wife and her family who were very into PAS.
He used to be a mujahideen in Afghanistan when he in his youth. But he said he won’t go there again even though there were some of his friends sending email to go for jihad. He said that when he used to be a mujahideen in Bosnia, he was forced to leave the land after they won the war.
“How are they being ungrateful.” That what he said.
And there was once he was trying to demonstrate how the mujahideen used their guns or snipers, he made hands gesture as if he was holding a gun and shouted so very loudly, ALLAHUAKBAR!. And, for real, Athirah and I jolted in shock. My heart beat faster.
I remembered one thing most about him. He gave a tazkirah to me and Athirah saying that we always need to be in whudu’. I said,”It is a good thing, but for women, it is quite difficult. We need to put off our veil, socks and stuff.”
He shot me back, “It is because of nafs, isn’t it?”
A short answer from him telling me that we always give pretext to keep oneself from doing ‘ibadah. I shall have known. It is, indeed, because of our nafs. Nafs of laziness.
If I were to write about his life here, it’d be too long. So, that’s it in brief. There’s a lot more about him, a long one. His whole story of his life made me drowned in tears the whole night. Seriously, I couldn’t stop crying until I fall asleep and the next day, I got rings under my eyes.
The other things about that Language class that I attended to was about performing solah. I always caught in the class that usually started at 7 and ended at 8.30. And I needed to perform my maghrib prayer during the class. I always needed to ask teachers, mostly non-muslim,
“Excuse me, Sir, can I go for my prayer please? Just for a while.”
And most of the time, the teachers stared at me in puzzled.  A brief silence stretched, and
And ‘oh’ came out from their mouths and they simply nodded.
I couldn’t find the perfect place to pray except an abandoned pathway near the toilet that covered with thick dusk and dense spider webs.
It wasn’t easy when you needed to pray amidst people looking at you like you were a weirdo.
Especially you had to go through it all alone, it was a jihad with you standing alone. Sometimes I wonder, how that tc. Abdul Haq, Sir Azhar, the boy (as far as I knew he was a student in Bukit Jambul) and Athirah performed their prayer? I couldn’t figure it out even after I had left the centre. (Since I’d never bother to ask them then)
IT was an eventful life occurence. Though it had happened not in UK or somewhere overseas but it was an experience worth a space in my memory trunk, especially about him (Don’t worry, he is already above 50=).

Insan-insan yang agung selepas Rasulullah saw

Abu Bakar. Saya suka membaca dan berbicara tentang Abu Bakar. Bukan sekadar disebabkan nama anaknya sama seperti nama saya, tetapi kisah hidupnya juga tentang keperibadiannya yang begitu agung untuk kita amati dalam sirah perjuangan sahabat-sahabat Rasulullah. Juga, “Rasulullah saw pernah bersabda apabila ditanya tentang siapakah lelaki yang paling baginda cintai?, Baginda menjawab , Abu Bakr. Sahabat bertanya lagi kepada Rasulullah saw, siapakah perempuan yang paling baginda cintai? Jawabnya, Aisyah.” Lantas, secara peribadinya, manusia yang paling saya cemburui ialah Aisyah ra.  Bukanlah selayaknya saya berada darjat yang setinggi Aisyah ra, tapi apakan yang dapat dikatakan apabila hati seorang perempuan itu cemburu. Kerana Aisyah adalah perempuan yang paling rapat dengan Rasulullah saw juga kebanyakan masanya, Aisyah ra selalu menang berbanding saingan2nya yang lain. Tentu saja saya cemburu biarpun beliau ialah seorang wanita yang sangat juga saya kagumi. Kerana beliau menjadi bukti bahawa ‘woman can also be among scholars. Indeed, Aisya ra had proven that woman can be more scholar than man’. Itulah kata2 yang saya petik daripada sebuah risalah.
Maka, perempuan yang tercatat dalam ranking paling tinggi dalam hidup saya ialah Fatimah ra. Kerana melalui beliaulah terzahirnya sifat kasih sayang seorang bapa seperti Rasulullah saw. Ketika Fatimah ra mengadu kepada Rasulullah saw bahawa beliau memerlukan pembantu di rumah kerana terlalu banyak kerjanya, Rasulullah saw mengajar beliau zikir yang penting untuk kita amalkan sebelum tidur. Subhanallah 33X, Alhamdulillah 33X dan Allahuakbar 34X. Selain  itu, Fatimah ra sememangnya tercata dalam catatan sejarah sebagai anak yang sangat disayangi Rasulullah saw. Buktinya lagi, ada ketika apabila Ali ra berhasrat untuk mengahwini puteri Abu Jahal (yang sudah muslim ketika itu), Fatimah ra meberitahu ayahnya bahawa beliau tidak rela bermadu kerana baginya ia akan merosakkan agamanya. Lalu, Rasulullah saw membela anaknya lalu berkata kepada Ali ra, jika kamu mahukan puteri Abu Jahal itu, ceraikanlah anaknya Fatimah ra. Rasulullah saw member syarat ta’liq kepada Ali ra. Sudah tentu bagi Ali, satu anuegrah yang besar dapat beristerikan anak Rasulullah saw. Manakah biasa digantinkan dengan puteri Abu Jahal. Lantas Ali ra tidak lagi menuruti hasratnya itu.
Fatimah ra juga tidak kurang baiknya pada ayahnya. Ketika beliau masih kecil, Rasulullah saw sedang bersolat di hadapan ka’bah. Musyrikin Quraisy dengan tidak beradab dan jahilnya meletakkan najis pada kepada Rasulullah saw. Fatimah ra ketika menyaksikan hal itu, menyapu kepala Rasulullah saw sambil menangis melihat perilaku orang jahil itu terhadap ayahandanya yang tercinta.
Berbalik kepada Abu Bakar as-Siddiq, beliau ialah lelaki yang paling saya cintai selepas Rasulullah saw. (Ops, sorry dad. You know how I adore you and fond of you, you’re still in my top 3 list!) Rasulullah saw besabda, biarpun ditimbang iman masyarakat semua, iman Abu Bakar mengatasi mereka. Sikap beliau, as-siddiq bererti membenarkan. Dan beliau benar-benar membenarkan apa sahaja kata2 Rasulullah saw. Ketika mulanya dakwah Rasulullah saw secara sembunyi2 Abu Bakar dikatakan merupakan orang pertama yang memeluk Islam selepas ister baginda, Khadijah. Tapi, menurut riwayat lain, Ali dan Zaid bin Harithahlah yang memluk Islam terlebih dahulu. Maka ulama’ menyimpulkan, lebih eloklah untuk dikatakan bahawa Abu Bakr ialah orang dewasa pertama yang memeluk Islam, Ali sebagai kanak2 pertama yang memeluk Islam dan Zaid merupakan hamba yang pertama yang memeluk Islam.
Apa lagi yang dibenarkan oleh Abu Bakar? Kisah yang ramai yang tahu. Tentang peristiwa Isra’ dan Mikraj yang menyebabkan ada dalam kalangan umat Islam yang murtad disebabkan peristiwa tersebut. Orang Quraisy pula memperlecehkan baginda saw. Rasulullah saw berkata kepada Jibrail as, Wahai Jibrail, mereka semua mendustakan aku. Jibrail as berkata, Tidak, Abu Bakar membenarkanmu, Dia adalah as-Siddiq. Daripada situlah Abu Bakar mendapatkan gelarannya As-Siddiq.
Juga, apabila Rasulullah saw telah wafat, berlakulah kucar-kacir dalam kalangan sahabat kerana terlampau tidak boleh percaya manusia yang paling mereka cintai sudah menghadap Ilahi. Umar al-Khattab ketika itu berkata, Rasulullah saw tidak wafat. Baginda hanya pengsan  seperti mana pengsannya Nabi Musa as ketika melihat Tuhannya. Siapa yang berkata Rasulullah saw telah wafat, akan kupancungkan kepalanya. Namun, ketika itu, Abu Bakr datang dan berkata, siapa yang menyembah Muhammad ketahuilah Muhammad telah wafat, Siapa yang menyembah Allah, Allah tidak akan mati. Kemudian beliau membacakan ayat Quran
(S. Ali-Imran, 144) .Umar berkata, ketika itu, kakiku lemah tidak mampu berdiri.
Umar selalu cuba menandingi Abu Bakar. Kadang-kala Umar ra akan menangis dan berkata, amalan Abu Bakar dan keluarganya pada hari itu tidak akan dapat kutandingi. Umar merujuk kepada berlakunya peristiwa hijrah terpenting umat Islam yang ketika itu Abu Bakar menjadi peneman setia Rasulullah saw dan Asma’ menjadi pembawa bekalan makanan ke Gua Thur. Ketika di gua itu juga, Abu Bakar memasuki dahulu gua tersebut untuk menjaga Rasulullah saw supaya tidak ada haiwan berbahaya dan melata yang akan menyakiti Rasulullah saw. Dikisahkan juga, di dalam gua itu, Abu Bakar mencarikkan bajunya untuk menutup lubang-lubang yang didiami bintang berbisa. Ada lubang yang tidak dapat ditutupi kerana tidak cukup kain, maka Abu Bakar menyelukkan kakiknya untuk menutupi lubang itu. Kemudia barulah beliau mengajak baginda saw masuk ke dalam guat tersebut. Rasulullah saw tidur di atas riba Abu Bakar. Dan sedang Rasulullah saw berbaring, air mata Abu Bakar ra menitis di atas pipi baginda. Baginda bertanya, Kenapa wahai Abu Bakr?. Beliau menjawab, ular berbisa menggigit kakiku. Aku tidak mahu mengejutkanmu, nanti mengganggumu. Lantas Rasulullah saw merukyah Abu Bakar ra. Lihat betapa besarnya cinta Abu Bakar terhadap Rasulullah saw.
Ketika Perang Tabuk, Umar ra bertekad untuk menyedahkan hartnya lebih daripada Abu Bakar. Maka, Umar ra telah menyerahkan sebahagian daripada hartanya. Namun, apabila dilihatnya Abu Bakar, beliau menyedahkan seluruh hartanya fisabilillah. Lantas Umar berkata, sampai bila pun aku tidak mampu menandingi Abu Bakar. Rasulullah saw bertanya kepada Abu Bakar, apa yang tinggal untuk dirimu dan keluargamu? Beliau menjawad, Allah dan rasul-Nya.
Maka, disebabkan kehebatan peribadi Abu Bakar inilah, Rasulullah saw pernah bersabda, Tiada persahabatan dan harta yang lebih menyenangkanku melainkan Abu Bakar.
Itulah kisahnya perempuan dan lelaki yang paling saya cintai dalam hidup saya selepas Rasulullah saw.

How are they? I wonder

It was the day when I did my oral test. The PLBS stuff, the kind that compulsory for students to undergo in front of the teachers. I was in form 3. Don’t really remember the title I’d picked. But some sort about a better life, war in Gaza and pangs of hungers in Africa and how we are doing nothing to change their life for some betterment. And since I did mentioned about Gaza and how its citizens are fighting against the Israeli to claim their right on their land,
My teacher asked me, “What would you do if somehow you are being sent there in Gaza. What is the first thing you would like to do?”
I stared blank in a moment as I’d never thought of being questioned as such. Something came across my mind, and I simply spoke from the very bottom of my heart.
“ If I were to be sent to Gaza, the first ..  thing..I would do.. is I would ..like to hug them and I say, how I …love them. And how… muslim in the entire whole are praying for them. I just miss and love them.” My voice stammered a little bit. It was not a kind of nervousness that struck me, but how I was about to cry, missing them, the people in Gaza. Tears were almost unbearable, but I managed to dab with my uniform’s sleeve before had it rolling down my cheeks.
Reminiscing the day,
I wonder how are they today? The people in Gaza. It has been decades since their land are being invaded but those Jews. Since the year 1948. It must be hard on them. May Allah helps you, Palestinians.

Thursday, 1 December 2011

Tempat apakah yang paling indah?

Ada orang bertanya saya, apa yang seronok sangat di kem tu?

Dan saya berfikir apa yang membuatkan hati saya bertaut sangat pada kem itu, apa yang menyebabkan saya rindukan kem itu.

Dan kini saya tahu sebabnya. Sebabnya di kem itu, saya rasa biah solehah itu. Dan rasanya sangat indah.

Anda tak perlu kalut dengan hal dunia. Perkara yang difokuskan ialah menuntut ilmu, menuntut dan menuntut lagi. Ibadah menjadi kewajipan kem, ia lebih mudah untuk dilaksanakan. Dan, bagaimana di sana saya lihat, masa-masa terluang dengan zikir dan quran. Sunat rawatib, dhuha dan ma'thurat dilaksanakan. Indah mata memandang melihat pemudi-pemudi islam bertudung labuh. Ikhtilat juga dijaga. Bicara-bicara semua, tentang perkara bermanfaat.

Maka, di manakah tempat yang lebih indah daripada tempat yang terlaksananya syariat Islam?

Dan betapa saya rindukan di sana.

Tapi bila kembali ke realiti, saya di sini bukan di sana. Dan saya perlu lekas sedar, saya tidak boleh sepanjang masa berharap untuk berada di comfort zone sepanjang masa.

Sudah sampai masa untuk bertindak. Dan saya perlu berhenti bercakap saja.
Allahumma inna na'uzubika minaljubni, waljubni, waljubni, ya Allah.

thabbit qulubana fi sabilik, ya Allah.

Cukuplah bercakap!

Aku merasakan bahawa aku merupakan manusia yang terlampau banyak bercakap, berkata dan mengkritik.

Memikirkan dan merancang...

Tapi, bila nak bertindak?!