Wednesday, 30 November 2011

Mari kita sedar!

Cintan-cintun, khayal-khayal, hibur-hibur...

Selepas itu, gelak-gelak besar, nyanyi-nyayi lagi, ..

Kemudian, umpat-mengumpat, sembang-sembang kosong dan duduk-duduk tak buat apa-apa..

Inilah masalah remaja Muslim hari ini. Dan saya sangat sedih melihat mereka semua. Mereka tidak lain tidak bukan ialah sahabat saya, jiran saya, saudara saya.

Ayuhal syabab! Tidak tahukah kalian pewaris kepimpinan dunia? Tidak tahukah di bahu anda terletaknya nasib dunia masa hadapan? Tidak tahukah kalianlah harapan seluruh umat islam agar syiar agama ini dapat tertegak kembali? Tidak tahukah kalianlah yang mampu untuk menaikkan semula kemuliaan islam? Tidak tahukah kalian? Tidak tahukah kalian?!

Maka, sampai bila kita mahu melihat maruah umat Islam diinjak-injak? Sampai bila kita mahu lalai dengan hiburan dunia yang disediakan khas oleh kafirun untuk melaknat diri kita sendiri? Sampai bila kita mahu bertuhankan syaitan? Sampai bila kita mahu menghampakan harapan kaum muslimin semua? Sampai bila?!

Tanyalah diri kita. Sampai kita mampu duduk tak buat apa-apa sedangkan kaum muslimin di seluruh dunia sedang perjuang. Terutama bagi penduduk di Gaza, berjuang tidak putus-putus walaupun nyawa hanya di hujung jarum.

KIta ini muslim. Muslim hidup ada matlamat. Wawasan kita jauh, nun sampai di akhirat sana. Perjalanan kita sudah bermula, tamatnya pula sudah hampir. Entah esok, entah lusa, kita mungkin sudah bertemu Tuhan. Waktu itu, sanggupkah kita menghadap Tuhan? Kita sudah terima banyak nikmat, nyawa, makan minum kasih sayang dll, tapi apakah kita memberikan kepada agama Tuhan sesuatu? Syukur pun kita tidak. Malulah kita ketika detik pertemuan itu.

Ya, kita pernah bersyukur. Pernah mengucapkan alhamdulillah. Tapi apakah buktinya melalui perilaku? Cukupkah kesyukuran itu dinyatakan dengan lisan semata?

Maka, bangkitlah! Mari kita sama2 bangkit. Bangkit memperjuangkan agama. Kita tidak perlu terus sempurna untuk berjuang. Jika benar pejuang2 itu semuanya perlu sempurna belaka, maka tiadalah pejuang di atas muka bumi. Kita semua punya kelemahan masing-masing, punya khilaf diri. Tapi itu semua tanda Allah mahu kita bertambah dekat dengan Dia, bukan pergi jauh dari Dia.

Pemuda, jangan buang masa. Penuhkan hari dengan amal dan ibadah.

..saya bukanlah insan yang paling layak untuk mengajak kalian bangkit. Saya sendiri perlu membangkitkan diri saya. Tapi marilah kita sama-sama bangkit. Dan jika anda mahu bangkit dan tidak punya kekuatan, ingatlah saya dan ramai lagi juga sedang bangun. Kita sama-sama sedang bermujahadah dalam mehnah dan tribulasi ini. Allah ma'ana.

1 comment:

  1. Nice (^-^)
    Semoga kita bangkit dan terus berjihad di jalan-Nya !

    ReplyDelete