Monday, 28 November 2011

Isi-isi penting

Tiba-tibata hati tergerak untuk mencatatkan dapatan daripada kem hari itu di alam maya. Ringkas saja. Tapi moga dapat dimanfaatkan.
Tujuan khas untuk : sahabat2 yang tak pi kem tersebut, juga diriku yang selalu lupa
________________
Ibadah (wajib untuk semua peseta lakukan) :
1. Perbaharui niat setiap kali program
2. Al-Ma'thurat 1x
3. Zikir Fatimah 100x
4. Al-Quran + terjemahan 4 m/s
5. Solat Dhuha 1x
6. Qiyam 1x
7. Solat jamaah setiap waktu
8. Hafaz S. Al-Baqarah:30
9. Wuduk berkekalan
_________________
Ceramah 1 : Islam is The Way of Life

-Kita umat terbaik (S. Ali-Imran:110)
-Berusaha mencari kecermlangan (S. Al-Baqarah;148, Al-Ma'idah;48)
-Hadis nabi saw : sesungguhnya Allah sangat suka kepada seseorang yang melakukan sesuatu kerja dan lantas dia mengerjakannya bersungguh-sungguh
-Prasyarat kecemerlangan :
  -berusaha dengan rela
  -belajar ada matlamat
  -sedia lebih awal
  -usaha dengan sungguh, belejar berterusan
-Hafal Al-Quran bukan kerana spm semata, bg pemimpin, S. Yasin dan Sajadah biar mantap
-Pemimpin ialah ibda' - pengolah kpd sesuatu
-Mesti melakukan perubahan
-3 pil : -hubungan dengan Allah (eg: dgn bangun tahajud), Rasul dan manusia kena jaga
-Selalu beristighfar
-Apabila berdoa, berdoa juga untuk orang lain
-Takut dapat dilihat pada : lisan, perut, tangan, mata, telinga, kaki, hati
-Orang yang mendapat lindungan Arasy : orang yang sedekat tangan kiri x tau, dua orang yg berkasih syg krn Allah, hati yang terpahat kepada masjid (selalu ingat pd masjid)
-Pemimpin perlu mantapkan aqidah, sellau beroda, ikut sunnah

Resolusi : Kepimpinan perlu berasaskan Islam. Bagaimana itu? Dengan menjadikan pemimpin hidup berasaskan Islam. Islam yang bagaimana? Dengan islamnya matlamat (lillahita'ala), usaha kerana Allah, tuntut ilmu Al-Quran, Hadis dan sirah
_____________
Tazkirah Maghrib :

-Fazakkir, fainnaz zikra tan fa'ulil mukminin : Dan tetaplah memberi peringatan, kerana peringatan itu bermakna bagi orang beriman (S. Al-Hujurat :55)
-Kenapa kita ingat-mengingati? Untuk mendapatkan ilmu
-Maka berdirilah maka Allah akan mengangkat darjat orang beriman dan beberapa darjat orang yang berilmu (S. Al-Mujadalah)
-Hadis Rasulullah saw : Man yuridu llaha bihi khairan, yufaqqihu fiddin :Siapa yang Allah mahukan kebaikan pada dirinya, Allah akan berikan kefaqihan (kefahaman) pada agamanya
-Saidina Ali ra : siapa yang nakkan dunia kena berilmu, siapa yang nakkan akhirat kena berilmu, siapa yang nakkan dunia dan akhirat kena berilmu
-Sunnatullah - realiti akan mengalahkan ilusi
-Dalam Al-Quran, yahudi adalah seperti mana mereka sekarang ni, jadi orang yahudi ialah realiti
 dalam Al-Quran, nasrani adalah seperti mana mereka sekarang ni, jadi orang nasrani ialah realiti
 dalam Al-Quran, umat islam adalah bukan apa yang umat islam sekarang, maka umat islam sekarang   
 bukanlah realiti sebenarnya, bakal dihapuskan suatu hari nanti oleh realiti
-Yahudi ada 1100 jet pejuang, tapi umat Islam seluruh dunia ada 13 000 jet pejuang tapi tak berani pun nak serang orang Yahudi
____________________
LDK : Pengurusan Organisasi

-Pemimpin : Al-Qawiun (kuat) dan Al-Amin (boleh dipercayai)
-S. As-Saff:4, S. Al-Qasas: 26
-diri berhubung dengan seseorang melalui interaksi + hubungan yang memberi kesan = pengaruh
-Becoming a person of influence (John C. Maxwell) :
 position --> permission --> production --> people development --> personhood
-Kenpa bila masuk universiti banyak pelajar agama tak berjaya? Sebab kepimpinan di sekolah dulu adalah berasaskan jawatan dan tiada orang tolong
-Edward De Bono mengasaskan : Pros and Cons technique , Mind mapping

THINKING SKILL : PMI, 6 Thinking caps
 -- Plus, Minus, Interesting (Table, score)
 -- 6 Thinking Hats : separates ego from performance, future planning, melihat dari semua aspek
_____________
Ceramah 3 :Kepimpinan dalam Islam serta cabaran pelajar dalam era globalisasi

-Siapakah yang paling baik kata-katanya daripada manusia yang mengajak kepda Tuhannya dan melakukan kebaikan?(terjemahan)
-Khalifah : tegakkan agama dan uruskan dunia dengan agama
-Kita ialah DA'iE ILALLAH
-Tiada kepentingan peribadi diambil daripada berdakwah
-Allah yang pilih kita jadi pemimpin, jadi kepentingan utama dalam kepimpinan adalah untuk Allah
-Pemimpin :  Takhlif (tanggungjawab( bukan tashrif (kemuliaan)
                    Takziah seiring tahniah
-Cabaran pemimpin :
  - mukmin akan hasad
  -munafiq benci
  -kafir perangi
  -syaitan sesatkan
    -pesongkan niat
    -lalai dengan tugas berbanding ibadah
    -banyak cakap daripada tindakan
    -tak bahagi masa dengan baik
  -nafsu menguasai
-Pemimpin umpama berada di atas pentas : segala kesalahannya dipandang
-Ciri2 pemimpin : ada ilmu kepimpinan, amanah dengan Tuhan
-Selagi mana dia manusia, dia layak jadi pemimpin
-Manusia tidak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan
-Ikut apa yang Allah suruh biar apa pun yang orang kata
-Jangan mengarah orang saja, kena sama-sama buat kerja
-Pemimpin kena jaga akhlak
-Pemimpin perlu sedia memimpin dan dipimpin
-Tanda kita ikhlas sebagai pemimpin:
  -khusyu' dalam solat
  -selepas solat dia akan duduk berzikir dan doa (tidak terus pergi)
-Jika cakap sesautu yang baik, selepas itu buat. Kalau tak buat selepas itu baru dikira dosa
-Setengah orang tak kongsi benda baik kerana takut diri tak buat. (Salah)
-Pemimpin kena banyak bersendiri dengan Tuhan
-Dakwah No. 1 , akademik BUKAN no. 2
-Kepimpinan melalui teladan : pemimpin kena selalu kehadapan
-Pemimpin kena bangun qiyam : jangan pernah tinggal
-Jangan tinggal solat Dhuha
-Kenapa orang tak dengar arahan?
  - Diorang tak hormat kita
  -Sebab apa tak hormat?
  - Allah tak berikan rasa tu
  Kesimpulan : pemimpin kena dekatkan diri dengan Allah supaya Allah bantu
-Jaga urusan Allah, Allah jaga urusan kita
 -Apakah urusan Allah? Al-Quran, qiyam, ma'thurat, solat di awal waktu
-Cara berhubungn antara muslimin dan muslimat:
 - jangan jumpa dua orang saja walaupun ramai orang, selalu berteman
 - jaga pandangan. bagaimana? bila ada rasa tak elok dalam hati, cepat2 jangan tengok dia
   kata ulama ' :siapa yang merelakan matanya memandang perempuan/lelaki, dia membenarkan dirinya 
   melakukan zina mata
 - bercakap apabila perlu sahaja. Contohnya : Salam, ustaz panggil nta di pejabat (betul)
                                                                      Salam, nta tengah buat apa? sibuk dak? ustaz panggil nta di  
                                                                      pejabat (salah, meleret dan bercakap ttg perkara yang tak  
                                                                      perlu)
 - Jaga ekspresi muka, jangan suka sangat senyum kat depa. Kalau nak tergelak, sekadar senyum dan
   jangan tunjuk depan2, jangan gelak besar atau kuat sangat
 - Kalau muslimin/muslimat ada masalah, jangan pi tolong dia, tapi suruh kawan dia tolong. Kalau muslimin
   yang tolong muslimat, bertambahlah masalah
-Hasan Al-Banna: bersatu atas benda yang betul lebih baik daripada berpecah atas benda yang tepat
______________________
RESOLUSI KEM :
1. Silibus usrah dibuat
2. Qiyam 1X
3. Guna kata2 islamik : ana, anta, muslimin, muslimat
4. Ikhtilat - meeting duduk dalam bentuk L
5. Liqa' Nuqaba' dijalankan secara mingguan

~bittaufik wannajah~

3 comments:

  1. Minta maafnya, terlampau panjang pula psot ni.

    ReplyDelete
  2. psot stands for what??or typing error??....
    Nak mintak jasa baik anti....Ana ada terbaca beberapa post anti mengenai kem yg telah anti sertai...dan anti ada juga menceritakan bahawa daripada kem itu anti merasa diri anti masih lemah....bolehkah anti kongsi sedikit apakah yg sebenarnya menyebabkan anti berasa sedemikian..kerana ana pun teringin nak merasa perasaan itu...can you help me??

    ReplyDelete
  3. cuba try asingkan kepimpinan mslimin n mslmat, actualy, x perlu un bersatu or bersama, korang xmtg lagi utk bersama... cuba try wujudkan kepimpinan yang berasingan kecuali dalam perkara yang diarahkan guru...
    oke je kepimpinan sk yg x brcmpur

    ReplyDelete