Saturday, 29 October 2011

Buku : Mendidik Remaja Muslim

 

Buku di atas adalah karangan Dr Abdullah 'Aidh Al-Qarni. Buku yang mampat dengan pengajaran untuk para pemuda muslim - tidak kiralah siapa pun kamu, seorang dai'e, pelajar atau orang2 kebiasaan.

Antara petikan karangannya yang menarik yang baik untuk dikongsikan di sini ialah :

(m/s 8)

I
Seorang pemuda pernah datang ke sebuah hospital dan berkata : "Saya melihat banyak kaum wanita yang berpakaian tetapi seperti telanjang. Pakaian seperti itu dimurkai oleh Allah swt."

Saya bertanya: "Mengapa kamu tidak mencegah kemungkaran?"

Pemuda itu menjawab: "Sya takut."

Saya bertanya lagi: "Lalu mengapa di pagi hari engkau mengatakan 'saya redha kepada Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad sebagai Nabi'. Untuk apa kau mengucapkan kalimah lailahaillah?"

II
Seorang pemuda melihat puluhan majalah lucah dijual, padahal satu majalah sahaja dapat menghancurnkan satu bangsa. Cubalah tanya kepada pemuda tersebut, mengapa dia tidak melarangnya dengan baik-baik? Iaitu bercakap dengan pemilik kedai, sebelum pemuda lain datang membelinya, lalu majalah itu tersebar dan beredar di tengah2 masyarakat.

Maka pemuda itu akan menjawa: "Saya takut."

Kalau begitu mengapa di pagi hari kau mengatakan engkau redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad sebagai nabi?

--> Takut adalah salah satu titik kelemahan pemuda Muslim, iaitu salah satu kendala dalam memikul amanah risalah yang disampaikan oleh Rasulullah saw.

No comments:

Post a Comment