Monday, 12 September 2011

Dengki

Entah berapa kali cubaan ini berlaku dalam hidupku. Mendengki dan kadang-kala didengki.
Fitrah manusia? Fitrah manusia melakukan kecelaan, tapi iman itu ada untuk membanteras kecelaan itu, agar kecelaan itu tidak tinggal tetap di lubuk hati manusia. Agar ia pergi, membenarkan hati bertambah suci.

Merenung kembali sejarah tanah ini, peperangan saudara berlaku, negeri jatuh ke tangan penjajah, semuanya gara-gara manusia punya hasad dengki. Bakalkah kita mengulang kembali sejarah silam itu? Biarpun jika sifat itu sudah turun-temurun diwarisi pada anak bangsa, namun jika kita benar2 muslim yang beriman, bukankah sebaiknya kita membaiki diri?

Aku pernah berdengki. Berdengki dengan kelebihan yang Allah kurniakan kepada orang lain. Tapi, percayalah. Akan tiba satu saat, Allah akan memberikan sebahagian daripada nikmat-Nya yang sangat luas itu kepada kita sebanyak yang pernah Dia berikan kepada orang yang kita dengki dulu, atau mungkin lebih lagi. Di saat itulah, kita akan merasa malu. Malu dengan Allah swt kerana dulu pernah menyoal nikmat pemberian-Nya sedangkan Dia juga telah memperuntukkan perkara yang sama untuk kita. Dan sebelum malu itu berlaku, tinggallah hasad dengki itu.

Mungkin, tulisan2ku ini sekadar tatapan mata kalian. Jika kalian belum menghadapinya lagi, suatu hari nanti kalian bakal diuji dengan perkara yang sama. Di saat itulah kalian akan menyedari hakikat ini, dan mungkin di saat itu, kalian telah pun melupai coretanku di sini. Yang penting, ingatlah hadis ini :  man yuridu billahi bihi khairan yusobbih (jika Allah mahukan kebaikan pada dirinya kebaikan, dia akan diuji)

No comments:

Post a Comment