Saturday, 27 August 2011

Kenapa kalian tidak memahami?

Aku dan kalian, jarang2 bersembang. Tiada hal penting pun untuk dibicarakan. Dan aku akan hanya merujuk kepada kalian jika perkara tersebut tidak dapat diselesaikan tanpa kalian. Tapi, kalian benar2 kurang memahami prinsip kami ketika berhubung dengan kalian. Dan jauh di sudut hatiku aku berharap kalian memahami kami.

Kenapa kalian terlampau mudah, terlampau santai ketika berhubung dengan kami? Dan kemudian, kalian berharap benda yang sama daripada kami. Sedangkan kami cuba menjaga perhubungan dengan kalian. Kami ingin menjaga pandangan kami. Kami ingin menjaga hati2 kami. Biarlah kemesraan kami hanya untuk orang yang berhak. Dan kalian tidak berhak. Gelak tawa bersama kalian, tentulah kami malu... dan disebalik semua itu, kami juga insan. Kadang-kala kami terlanjur, dan aku berharap sangat kalianlah menegur kami atau cukuplah sekadar kalian menunjukkan contoh dengan tidak melakukan begitu. Hakikatnya, kalian tidak kisah.

Aku tahu ini juga tanggingjawab kami. Kami sudah melakukan sedaya kami, dan kami berharap kalian juga memainkan peranan kalian. Aku berharap kalian menghormati permintaan kami ini. Aku dahulukan dengan jazakallahukhairankasira.

No comments:

Post a Comment