Saturday, 2 July 2011

Wanita bernasyid di khalayak ramai?

Astagfirullah. Aku hanya mampu mengeluh. Panas jiwaku ini. Sakit telinga yang mendengarnya biarpun suara-suara itu dialun dengan merdu sekali. Nah, itulah masalahnya..alunan suara merdu wanita~!

Biarku jelaskan,

Pertama, biarpun sesetangah pendapat mengatakan harus, setengah lagi mengharamkannya, namun kenapa tidak kita mengambil jalan tengah yang lebih berhati-hati dan lebih mendekati takwa. Jangan lakukannya. Sekurang-kurangnya, kalau mahu berlatih sekalipun, buatlah di ruang yang tertutup yang kalis suara yang tidak akan didengari oleh mana2 lelaki.

Kedua, kalau benar benda itu salah, aku tidak mahu saudara2ku bergelumang dengan maksiat dan ke neraka.

Ketiga, benarkah untuk dakwah? Jika benar, betapakah antunna semua komited dan benar2 menghayati dakwah itu? Jika benar, pasti antunna mengambil tahu berapa ramai yang terkena seruan dakwah itu. Berapa?

Keempat, niat menghalalkan semua cara ke walaupun salah dari sisi syariat? Bolehkah antunna semua melakukan itu sekadar kerana antunna tidak memaksudkan pun untuk menggoda mana2 lelaki.? Lantas, kenapa tidak wanita2 yang tidak menutup aurat pakaiannya mengatakan, "saya bukannya nak menarik perhatian lelaki!" Tetapi hakikatnya, lelaki masih akan tertarik.

Kelima, fitnah. Fitnah timbul kerana perbuatan antunna semua. Fitnah kepada hati2 lelaki juga fitnah kepada diri antunna sendiri.

Wa'allahualam.
Ya Allah, Janganlah Engkau pesongkan hati kami dari jalan yang lurus. Janganlah biarkan kami menjaga diri kami sendiri. Janganlah Engkau jadikan kami manusia yang rugi yang menggadaikan agama untuk dunia yang sia-sia!

---

Buat sahabat saya yang berada dalam kumpulan nasyid wanita itu,
klik dan baca http://kembara-journey.blogspot.com/2008/08/bolehkah-wanita-bernasyid.html

No comments:

Post a Comment