Wednesday, 8 June 2011

Menjaga Hati

Entri kali ini, entri yang penting. Aku bukanlah alim-ulama', juga bukan orang yang berilmu. Hanya insan yang kerdil biarpun di sisi manusia, berganda-ganda tambahan lagilah, di sisi Allah s.w.t., Rab yang memiliki seluruh alam juga Tuhan yang memiliki setiap jiwa di dunia ini!

Menjaga hati merupakan keperluan setiap insan.  Maka perlulah untuk aku peringatkan, dengan peringatan setegas-tegasnya kepada saudaraku, sahabatku juga diriku sendiri apatah lagi, jagalah hatimu!
Sesungguhnya hati itu adalah anugerah pemberian Illahi. Manfaatkanlah hati untuk menambah-nambahkan cinta kita pada Illahi, cinta yang suci, hakiki, cinta yang tidak menipu.
Memahami hakikat cinta ini, cinta kepada Illahi, bukan cinta retorik, bukan cinta yang lahir dari mulut tetapi tiada lahir dari hati. Tetapi cinta kpd Illahi, merupakan cinta yang tulen namun susah untuk digapai, tidak datang kepada manusia yang berhati palsu, tetapi kepada hati yang benar-benar tulus.

Bagi pemuda-pemudi yang masih menuntut di sekolah, bukanlah masa yang tepat untuk mencari cinta manusia berlainan jantina. Jangan! Masanya masih belum tepat.
Penuhilah hatimu dengan curahan cinta Illahi yang tidak akan pudar, jagalah hatimu dari cinta-cinta yang belum tentu jadinya.
Untuk saudaraku, sahabatku, diriku, no sms, no chit-chatting,no calling, no letters when there is not such need. Aku menemplak diriku sendiri, andai aku pernah berlebihan..
Jika sudah mula, berhentilah, perlahan-lahan atau terangkan pada mereka yang belum mengerti.
Sama-samalah kita saling menasihati teman-teman yang juga meruapakan saudara seagama, saudara yang kita cintai kerana Allah! (walau siapa pun dia, baik atau tidak)

Dalam sebuah hadis dhaif, 'Keimanan itu tidak akan dirasai sehingga seseorang itu mencintai saudaranya lebih daripada dirinya sendiri.'
Hadis ini merupakan hadis dhaif, tidak boleh dijadikan hujah. Tapi, mungkin kita boleh tenung-tenungkan.

Percayalah, hubungan kamu itu, kamu tidak mahu diketahui orang. Pernahkah kamu terdengar hadis ini,
Rasulullah s.a.w bersabda ' Dosa itu ialah sesuatu yang engkau tidak mahu orang lain mengetahuinya...'

Ingatlah, pintu kebaikan itu sentiasa terbuka seluas-luasnya!
Marilah kita, menyerahkan diri kepada Allah!

1 comment:

  1. Assalamualaikum...

    saya suka entry awak yg ini..entah kenapa, tapi rasa macam dekat dengan saya.berkaitan hati, we coould never be sure about ours.these 'hati' are figuratively ours, but literally they are not.we could never make it go along with what we think correct, but we can try, just like we can never be a perfect person, but we can always try,like we can never be sure we are going to the place that we want the most at the end, but still we are trying..
    maaf kalau terkeluar tajuk:)

    uhibbuki lillahita'ala jiddan jiddan, ya ukhti!!

    ReplyDelete