Monday, 23 May 2011

Hanya terfikir...

Melihat perjalanan seorang insan, ramai yang lalai tentang tujuan hidup. Kenapa mereka hidup? Apa yang perlu mereka buat dalam hidup? Garis panduan yang perlu mereka patuhi dalam hidup? Semuanya hanya tinggal persoalan yang tidak ingin pun untuk dijawab lantaran sudah hanyut dengan keenakan dunia. Enak? Enak sangatkah dunia ini? Aku rasa, tidak..

Biar di dunia kita mengejar sesuatu yang baik (pekerjaan , spm straightA+, keluarga dll) tidak ada yang lebih penting selain mencari keredaan Allah, rahmat-Nya serta keampunan-Nya. Tapi itu semua sudah disisihkan dalam hidup sedikit demi sedikit. Ketika kecil, baca jugalah buku KAFA, itupun tidak dihayati dengan sempurna. Apabila mereka meningkat dewasa, hiduplah dalam kejahilan ilmu. Kejahilan ilmu akhirat yang tersangatlah rugi!
Hakikatnya, kesannya banyak. Perkara-perkara yang diharamkan agama semuanya dilanggar. Kalau tidak pun pasti ada kecenderungan untuk melanggar perkara-perkara yang menjauhkan diri daripada agama. Mana yang penting ni? Nafsu atau Iman?

Ah! Manusia tidak pernah sedar melainkan disedarkan. penggerak untuk sedar? Tiada yang lain selain TUhan Yang Maha Esa, Tuhan Yang memiliki setiap hati!

No comments:

Post a Comment